Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2184 ggr
SirMaxwells
0

Mördarsniglar

Vad ska jag göra för att rädda mina jordgubbar? Antar att det är mördarsniglarna som äter upp dom, jag har lagt nät över så inte fåglarna ska ta dom men när jag tar upp en röd gubbe så är han helt ihålig:-(

Christina
0

Vi har en tråd om problemet mördarsniglar här. Inte särskilt lätt bli av dem inte.

SirMaxwells
0

Dom är hopplösa, kan man strö salt på jorden i jordgubbslandet?

Bjornen
0

Salt är ett näringsämne som gödslar i små mängder och dödar i större mängder. Det gäller alla växter men jordgubbar tillhör de mera känsliga växterna med sitt grunda rotsystem.

[Maria-Gerbiler]
0

Det finns snigelsäkra blomlådor att antingen köpa eller göra. Man kan bygga en ''hage'' av fyra träplankor och placera runt jordgubbarna. Sedan sätter man på en metallkant ovanpå runt hela, vågrätt. Då kan sniglarna inte ta sig över.

Sedan om man får syn på en snigel så tycker jag att det är dumt att döda den, släpp ut den i skogen istället.

ikna
0

Jag plockar alla sniglar och lägger dem i en burk med lite grovt salt. Om jag skulle gå till skogen med alla sniglar jag hittat så hade vi haft en mindre skog vid det här laget! 1500 sniglar hittills!Gråter