Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 2787 ggr
Vattnadal
0

krolliljedödare...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon äter upp mina kroll-liljor. Jag tänkte kolla här om någon vet vem det är, och hur man utrotar honom. Tog fram kameran idag, när jag ändå rotade runt och meckade där de växer. Här kommer ett på en lilja.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

Så hittade jag ett av monstren, för fullt knaprandes och tuggandes på ett av bladen.

MVH Elin

Vattnadal
0

Här en närbild på odjuret.

Jag söker efter snälla bekämpningsmedel, om det finns.

Som tur är, är det bara där det härjat av ogräs (nässlor och mynta, samt gräs och annat) runt liljorna där de är drabbade. De som flyttats till andra delar av trädgården är inte angripna, än i alla fall.

MVH Elin

Christina
0

Jag har inte provat själv men det finns de som lyckats med att pudra myrr över om omkring plantorna.

kickboard
0

Har provat med ett annat myrmedel som vi hade hemma, men det hjälpte inte ett dugg, även om jag började tidigt i maj :(

anki1
0

Undrar om det inte är larv av liljebaggen?  skadorna på bladen liknar det.Har du sett någon knallröd skalbagge i trädgården? Fast den brukar gömma sig i sin egen avföring, ganska äckligt. Då är det bara att gå på jakt och plocka äggen (små orangegula samlingar under bladen, larverna(bäst att ta hela bladet, och så baggarna förstås (döda dom direkt) kasta i soprona. Ibland när angreppen är stora så brukar jag knipsa av alla mina liljor och kasta eller bränner dom, för att inte dom små odjuren ska få något att hämta hos mig och föröka sig. De försvarar sig med att vända sig på rygg  så att de inte syns på jorden.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vattnadal
0

Då ska jag ut och leta rödingar!

MVH Elin