Goji bär
Hej
Är det någon som vet om man kan odla goji bär här i Sverige? Och vad som krävs för att göra det?
/S
Hej!
Googlade på gojibär och hamnade hos easyplant. Där finns det en del information om växten. Solig plats varsomhelst i trädgården, klarar -25 grader. Har aldrig hört talas om växten tidigare men den verkade spännande.

Ah, nu kollade jag på easyplant och de verkar ju väldigt lätta att sköta. Tror jag ska se om jag kan utvinna några fröer av de bären jag köpt. De verkar ju lättodlade i alla fall:)
De är ganska goda… och spännande:D
/S

Bredbladigt bocktörne (Lycium chinense) (även kallad gojibär) finns förvildad på sina ställen i södra Sverige. Det anses kunna bli ett massivt ogräs då den sprider sig ganska våldsamt. Den närstående arten Lycium barbarum är vanligare som förvildad och är nog något härdigare. Jag har provat vanlig bocktöörne för några år sedan och den klarade inte sin första vinter. De bägge arterna är svår att skilja åt.

Tack bjornen, man kanske ska plantera den i nån form av kruka då så att den inte sprider sig så mycket.
Skumt att det står att den klarar -25 men inte klarade första vintern hos dig.

Nu är det ovanligt att vintertemperaturen är bara 25 grader kallt. De flesta vintrar har jag ju temperaturer under 30 grader och det förekommer även 40 grader någon enstaka vintern. Rekordet är på 43 grader.
Mina små Gojiplantor som jag sådde från frö förra året överlevde denna vinter trots att vi i stort sett inte hade någon snö som isolerade.

Jag satte nya bocktörneplantor förra året och de har klarat sig i vinter. Nu är det den vanliga bocktörnet eller huvudarten. Det kan nämligen diskuteras om de bredbladiga bocktörnet är en särskild art eller bara underart.
Jag tycker att hysterin kring gojibär är onödigt upptrissad. Det är inte omöjligt att det finns i trädgården sedan tidigare och då luras okunniga att köpa plantor av gojibär. Ett exempel på intensiv marknadsföring som lurar konsumenter att köpa dyra plantor.

Jag hade inte tänkt köpa några plantor utan försöka få igång några frön från bären jag köpt.
Jag bor i zon 1 och det är ju inte så där jätteoffta vi får -25 grader här.

Det är ju väldigt märkligt att jag inte är död nu då…(inte ens lite död eller ens illamående…)
Här står det att det är samma växt men inget om att det är giftigt:http://sv.wikipedia.org/wiki/Bockt%C3%B6rne
Det verkar ju lite märkligt att det på ett ställe står att:
"Alla delar, även de orangeröda bären, är giftiga. Giftet är troligen av samma typ som hos belladonna."

Nej, men jag tycker att jag själv är rätt tillförlitlig med tanke på att jag inte dött eller farit illa…
Sen kanske det är svårt att påstå att de är giftiga när kineserna har andvänt dom i över 5000-6000 år. Man kan ju tycka att det borde har rapporterats om några dödsfall på alla dom åren.
hej! jag undrar om ni pratar om samma växt?..goibär är vad jag har lärt och läst bland det nyttigaste man kan äta och kryllar av c- vitaminer. Finns att köpa som torkade att äta och dom smakar lite som russin. Själv har jag en liten buske i min trädgård och jag bor i zon 3 och den verkar må utmärkt.
Så Sagakeram du lär nog överleva ett tag till
mvh Mia.

#13 Jo det är samma växt och den är giftig, men det är inget gift man dör av. Sen är det ju frågan om var uppgiften om Kinesernas konsumtion av Gojibär kommer ifrån. Det kanske inte stämmer allt man läser, men det finns ju alltid folk som gör sig pengar på sånt här.
Det finns ju f ö många bär här hemma i Sverige som är precis lika nyttiga som Gojibär säjs vara och som garanterat inte är giftiga.
#14 hmm ush vad sur man blir på sånt här…alltid är det "folk" som vill luras och tjäna pengar på andra människors nyfikenhet! ja det är väl bara att acceptera faktum fast trist
Undrar vad som kommer här näst, man vågar ju snart inte tro på någon utan att först ha kollat upp all till gänglig fakta.
men…gifitgt och giftigt….det beror ju på dosen och vad av växten man äter……Bocktörnet http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1673 är visserligen av familjen solanacae (tomat och potatis) men vi äter ju gladeligen tomat och potatis, eller hur?! Fast inte tomatbladen och inte potatisblommorna……
Gojibären verkar ju vara utprövade sedan gammalt enligt flertalet källor .
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vi har olika åsikter om giftigt eller inte. Österut tål man flera giftiga växter som vi inte "tål".
Vi har många värdefulla är som vi borde nyttja bättre än utländska främlingar.
#17 ja visserligen, men att utnämna gojibäret till giftigt för att det tillhör familjen solanacae? Är potatis och tomat giftigt då?
Sedan kan det ju vara olika vad man "tål", tänk bara på mjölk och för att inte tala om gluten. Men inte är de giftiga för att en del inte tål det? Jag menar bara att avdramatisera detta med att gojibäret plötsligt skulle utses till "giftigt"….
Sedan håller jag med dig om de inhemska bären. Dessa ska vi passa på att frossa i nu när det snart är säsong!

Flera av bärväxterna anses fortfarande giftiga i Sverige (t.ex. blåtry (goda), olvon och druvfläder) men används som bruksbär österut.

Med tanke på att de inte ens står uppräknade på giftinformationens hemsida där man listat alla växter och bär som kan anses giftiga även i väldigt små mängder för barn .. så ja.. då kan man ju ställa sig frågan om det inte är så att det igen är den svenska överdrivna rädslan att dö i förtid som spökar.
Sen har jag svårt att se vilka dessa "folk" är som "ska tjäna pengar på att jag odlar dom…
Bra sagt! jag tror vi stuntar i det här nu och käkar vår goijbär med god aptit och fortsätter våga vara nyfikna på nytt och gammalt, 

Följt er tråd :)
Jag hade själv tänkt att plantera ett par, sen ser jag er tråd och blir rätt så ställd :/, därför att jag totalt missat att det är samma som bocktörne. ??? (dock ej kollat upp goji ännu, är på framtidslistan för plantering)) är ni säkra på att det är samma och inte en närbesläktad art, enligt min bok som också odlas här. ???
Försöker hitta info om bären, om dom är giftiga eller vad ???, ingen framgång ännu.
Som ovan nämnts, äter vi av samma släkt, ex. tomat - potatis, dom är inte giftiga medans växten är giftig.
Sen har den ju fler giftiga släktingar, ex. bolmört - spikklubba. (skall dock inte ätas av :)
Bocktörne: Lycium barbarum L.
Hela växten innehåller L-hyoscyamin och närbesläcktade alkaloider. L-hyscyamin är den farmakologiskt aktiva delen av atropin och därför dubbelt så verksamt som atropin.
5-10 mg rent L-hyscyamin är dödlig dos för barn, över 100mg för vuxen.
Vid lättare förgiftning blir slemhinnor och hud torra, man blir törstig och får svårt att svälja. Svårare förgiftning ger rodnad, puls och andning blir hastigare, blodtrycket höjs och pupillerna vidgas. Man ser otydligt, får feber och svårt att tömma blåsan. Man drabbas också av yrsel, oro och hallucinationer. Symtomen kan sitta i flera dagar.

22
Ja det är samma växt. Bocktörne. Som allt annat så har det med dosen att göra. Du får canser av att äta stek korv och för mycket kaffe. Det har aldrig förekommit några förgiftningsfall i sverige någonsin från Bocktörne.
Så här står det på http://en.wikipedia.org/wiki/Wolfberry ang farligheten hos goji:
Safety issues
"Two published case reports described elderly women who experienced increased bleeding, expressed as an elevated INR, after drinking wolfberry tea.[43][44] Further in vitro testing revealed that the tea inhibited warfarin metabolism, providing evidence for possible interaction between warfarin and undefined wolfberry phytochemicals.[43]
Atropine, a toxic alkaloid found in other members of the Solanaceae family, occurs naturally in wolfberry fruit. The atropine concentrations of berries from China and Thailand are variable, with a maximum content of 19 ppb, below the likely toxic amount.[45]"

Det kan ju vara bra att vara medveten om att Bocktörne ändå ÄR en giftig växt, vilket även både potatis och tomat är fast vissa delar av dessa inte är giftiga. F ö tror jag inte att uppgifterna i den virituella floran baseras på tro och rädsla för att dö i förtid, utan på fakta. Vi kan ju inte bara att säja att vi inte TROR att en växt är giftig, när den i verkligheten är det, eller hur? Dess giftighet försvinner ju inte bara för att vi tror att den inte finns.
När det gäller marknadsföring av gojibär är det självklart att man inte nämner nåt om att Bocktörne är giftigt.
Om man sen väljer att äta gojibär är ju upp till var och en, det är dock bra att ha alla fakta.
…och då skulle man även behöva varna för tomat och potatisplantor i så fall…..men det görs inte…..skulle det stå i tomathyllan i affären, att jo, ät inte övriga delar av tomaten. Eller i potatishyllan, kom ihåg att inte äta frukterna eller bladen….
den här nypåkomna skräcken för gojibäret verkar en smula överdriven…..
och för tobak är det fritt fram, hej och hå
Hej,
Hittade en gammal tråd här.
Så Gojibär och Bocktörne är samma sak? Och är alltså giftig? Varför är det sån hysteri kring att äta Gojibär om de är giftiga? 
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
#20 Det har aldrig förekommit några förgiftningsfall i sverige någonsin från Bocktörne.
Det förefaller som om oron är överdriven…..
Rent generellt är alla solanacéer giftiga. Potatis orsakade förgiftningar och dödsfall när den infördes i Sverige varför den först inte allas blev populär. Sen begrep dom at tde skulle äta knölarna på rötterna och inte de tomatliknande bären…
Gojibär har blivit väldigt hypade tack vare att man döpt dom till ett mer exotiskt namn och kallat dom för "asiatiskt under" bla bla istället för att kalla det för ogräs. Blåbär lär vara ett av de nyttigaste bär som finns och smakar så mkt bättre tycker jag 
Hur som helst finns det ingen anledning att importera och äta gojibär, när de dels finns här och dessutom har Bjornen lärt mig att nypn är betydligt mer c-vitaminrika än gojibär. Så det är bara att plocka nypon, de finns ju nästan överallt
Eller köpa svenska torkade nypon
Man ska inte gå över ån efter vatten! 
/Désirée