Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 10263 ggr
Ahnna
0

Funkia som vill ha sol?

Jag är lite konfunderad. Jag köpte ett par Halcyon-funkior igår, och på den lilla lappen som medföljer står det att de ska stå i solen, eller möjligen i halvskugga. Det stämmer inte alls med det som står i mina trädgårdsböcker! Eller i mina växtkataloger. Jag hade ju planerat att ha dem i min skuggrabatt, där det bara är sol på tidig morgon, men om de vill ha sol så vet jag inte var de ska ta vägen…

Om de kan stå i skuggrabatten, bör jag göra nåt åt att det är en ganska grusig jord där? Mycket småsten och grovkornigt grus, jag misstänker att det har varit grusgång där för många år sen. Det är ju fuktigt, men kanske inte så lätt för rötterna att sprida sig?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

De flesta funkia trivs bäst i skugga eller halvskugga, men kan också klara soligt läge om jorden är fuktig. Gulbladiga sorter t.ex. "June" som tillhör Tardia-gruppen som också Halcyon gör, vill ha mera sol än övriga. Funkia med vitbrokiga blad upplevs mycket finare i hel skugga.

Ahnna
0

Men i min bok står det att Halcyon har blå blad…? (Och det har plantorna jag köpte också.) Heter de gulbladiga i alla fall?

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Funkia finns i omkring 40 arter ett otal sorter. Jag har själv ett drygt 40-tal sorter av åtminstone 10 arter. H

Hosta Tardiana-gruppen och på svenska blåfunkia har ett antal sorter de flesta har blåaktiga blad som t.ex. Halycone, Blue Moon men just sorten June har gulaktiga blad. Från andra arter eller grupper finns också sorter med gulaktiga blad, som också är mera ljuskrävande.

Humlan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hört nånstans att ju ljusare blad en funkia har desto ljusare läge kan man ha dom i? Stämmer det? Jag tänker mer om man faktiskt vill ha en funkia på en plats i trädgården med mera sol. Mörkare blad=mera skugga. Eller är det att generalisera för mycket?

Jag har lite av varje, både brokiga och mera åt det blå hållet. Den ljust brkoiga har jag på alla platser, utom det allra torraste söderläget, och jag måste säga att jag är imponerad på dess tålighet! Däremot har jag märkt att de som står med mera sol blir lite blekare färgerna än de som står i mer skugga, men det kan jag ta…

Bifogar en bild på min brokiga variant.

Bjornen
0

#4 stämmer bra eftersom ljusa sorter har mindre klorofyll behöver de mera ljus.

Ahnna
0

#4 & #5 Men då ska väl inte Halcyon stå i sol? Den är ju mörkt blågrön…? Eller är den ett undantag, kanske?

www.stuteriprecious.se

flaxss
0

jag har brokbladig,gulbladig,grön i fullsol och torr jord och dte klara dom fast jag vattnar på sommaren 2-3gånger om dagen så det är väl dte som gör att mina klara sig .

Bjornen
0

Halycon tål att stå i solen om den får tillräckligt med vatten. Men den blåa bladfärgen framträder bättre på skuggigare ställen. Jag skulle tro att färgen också blir lite urblekt i för soligt läge.

Ahnna
0

#8 Aha. De blev planterade i skuggan i vilket fall, så de får bara lite morgonsol och lite, lite kvällssol precis innan solen går ner.

Min moster var här och lämnade en gul/grön funkia som hon hade plockat upp ur sin rabatt hemma. Jag tänkte sätta den i samma skuggrabatt som de övriga, men i en hörna dit kvällsolen når lite mer än i den övriga rabatten. Så den får i alla fall lite mer ljus.

www.stuteriprecious.se

Mervi
0

Jag undrar om man kan plantera funkior i stora lerkrus. Jag har ett par stycken som står i en rabatt som skall bort och jag har inte plats till dem i någon rabatt just nu. Tänke ta stora lerkrukor och plantera dem. Borde blir jättefint om de nu går.

Bjornen
0

Jovisst kan man plantera funkia i lerkrukor, men det är inte så lyckat på vintern eftersom lerkrukor lätt fryser sönder på vintern. Funkia brukar klara vintern även i kruka om den har markkontakt eller alternativt grävs ner i jorden under vintern. Lerkrukor kräver mera vatten under sommaren än pladtkrukor.

Mervi
0

Tack, då kanske jag skall ha dem i plastkrukor som jag sätter in i lerkruko, jag skall prova.