Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2769 ggr
Lellosh
0

Chillipeppar växt

Hej! Har köpt en enkel chillipeppar växt för 10 kr. Jag har lite frågor angående växten som ni skulle kunna svara på! Kan verkligen inget om denna växt men det verkade kul att odla nånting som ger mat! inte bara vanliga blommor. 1, hur mycket och mellan hur länge ska jag vattna den? 2, Hur lång tid tills jag får frukt? 3, hur gammal kan den bli? 4, hur mycket sol behöver den? skriv gärna också mer fakta som ni kan angående denna växt! Tack i förväg!! :)

Krumas
1

Nu vet jag inte vilken art eller sort du har köpt men förmodligen är det en spanskpeppar Capsicum annuum eftersom de är vanligast i handeln. De kräver ingen speciell behandling utan odlas som chili i allmänhet.

Vattna vid behov och det är inte farligt, tvärt om ganska bra om jorden får torka mellan vattningarna. Chili trivs inte med våta fötter. Hur ofta du behöver vattna beror ju på vädret och hur mkt vatten den förbrukar.

Från blomning till frukt beror mkt på sort och väder. Man brukar räkna runt 60 dagar lite grovt från planta till skörd.

Om du låter den få vintervila och håller den fri från bladlöss så kan den mycket väl övervintra så du får tidigare skörd nästa år. 4- 5 år kan man övervintra chili iaf så länge de inte får sjukdomar.

Chili älskar sol speciellt om du vill ha mycket frukt och smak på dom.