Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5842 ggr
Sheena
0

Hjälp med orkideer!!!

Hejsan!

Undrar hur det är med orkideer egentligen, behöver de vara i genomskinlig kruka? Har hört lite olika bud på sistonde..

Och om de ska det, nån som har koll på ifall det finns plastkrukor med ett fast fat på?

Tänker mig nån plastkruka som ser ut ungefär som de glaskrukor som finns, med ett fat som sitter fast och som vattnet rinner ut på.

Bjornen
4

Alla jordorkideer ska ha mörkt åt rötterna medan andra trädlevande samlar ofta näring även med rötternas hjälp och växer följaktligen bättre med genomskinliga krukor.

raggorgeous
1

Jag har alltid lyckats med mina orchideer som blommar om år efter år och får fler och fler stänglar hela tiden.. min äldsta är 7 år nu och har gått från 1 stängel till 5 :) Blommar väldigt mycket.

Jag har mina i höga, smala krukor som är minst 5 cm högre än innerkrukan som blomman är planterad i, gärna aningen smalare nertill än upptill. Men om ytterkrukan är så bred att innerkrukan inte "fastnar på insidan"  så ställer jag nån liten kopp eller dyligt på botten så att innerkrukan inte står på botten av ytterkrukan. Där ska det nämligen alltid finnas lite vatten så att rötterna får fukt.

Vattnar ca 1 gång var 10e dag, det ska alltid finnas lite vatten på botten. Klipper bort bruna/vissnade stänglar och bruna blad.

Lycka till!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Sheena
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Trädlevande, är det alla sånna orkideer då som är planterade i bark? Har mest bara sånna orkideer från typ ICA, och de står ju i bark allihop.

#2 Alltså "vanliga"krukor då eller, inte genomskinliga?

Alltså, de jag har är jättefina och blommar mycket och ofta, står nu bara i sina små plastkrukor på ett fat men tänkte jag ska plantera om dom då de verkar "krypa ur" sin krukor. Vill då att det ska bli "rätt".. bara därför jag undrar.

raggorgeous
0

Absout inte genomskinliga för då dunstar vatten snabbare är min erfarenhet.. man ska skydda rötterna lite

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Bjornen
2

Trädlevande är nästan alla som säljs, men det inns också olika jordorkideer som säljs då och då. Trädlevande växer i olika sakrymslen i träden där löv och övrigt humudsmaterial samlas. Naturligen är delar av rötterna i ljuset och samlar näring etersom dessa har kloroyll.

Aribigga
0

Nej de måste inte ha genomskinnliga krukor, många av dem jag sköter är som finast utan genomskinnliga krukor.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sheena
0

Ojoj, delade meningar här också. Får väl helt enkelt bli att prova lite olika varianter då och se vad som verkar funka bäst.

Tack för alla råd iaf!! Skrattande

Bjornen
1

Naturligtvis måste de inte ha genomskinliga krukor men tillväxte borde bli något bättre i genomskinliga krukor, men det är även andra faktorer som påverkar tillväxten och ibland kan de vara mycket viktigare.

raggorgeous
0

Jag upplever (har testat genomskinliga krukor) att det bränner på rötterna (sol genom glas ni vet) vilket inte varit positivt på mina blommor iaf

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare