Id-hjälp.
Hej Beda_stina var i roslagenhar du ditt ställe? själv har vi i närheten av Vätö, Inte på själva ön men precis innan. Överlöpe heter det.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Det är en typ av småiris av Pumila-gruppen (tidigare Iris barbata-nana). Var rädd om den fina och gamla sorten. Många av de gamla sorterna är försvunna genom modern förädling. I vmina trakter är swmåirisen nästan bara med blåa blommor.
Åh, så vacker iris !
#2 Det är i närheten av Östhammar.
#3 Klart jag är rädd om den. De andra perennerna jag tog är också några gamla sorter, kommer nog fråga om några till. Bla 3 olika pioner (som jag älskar). Det var mycket därför jag tog med mig dom hem, för att de ska överleva i framtiden.
#4 Tack!
Fick svar på min fråga på AoT forumet. Det var en man som hade samma i sin trädgård och visste namnet 'Gajus'. Ville bara dela med mig.
Ha en fortsatt skön kväll!
Vacker trädgårds iris somo jag tror heter Iris germanica 'Nibelungen' . Men enligt denna länk så blir den 60cm.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#7 Det är inte samma färg på Nibelungen. Den är för lila, min är mera plommon liksom. Jag har googlat på både Gajus och Nibleungen och min ser ut som Gajus.