Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4526 ggr
AT63
0

Vad är det för växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

För några år sedan köpte jag en växt på Maxi. Jag tänkte inte på att kolla vad den hette och nu har jag problem med skötseln av den. Den har börjat blomma, men knopparna ramlade av för tidigt första gången just p.g.a. att jag inte visste hur den skulle vattnas m.m.  Nu har den blommat igen och denna gången satt dom kvar länge. Finns det någon här som kan tala om vad den heter? Tack på förhand!

Aribigga
0

Jag är hyffsat säker på en Draceana surculosa, du har ingen helbild man kan få se också?

Om det är en suculosa så vill den stå hyffsat ljust, absolut inte direkt solljus och klarar sig även mörkare. Den vill gärna torka lite mellan vattningarna och får inte få för mycket vatten då ruttnar dens stammar. När den sätter nya skott från jorden se till att klippa av dem så långt ner som möjligt för att få en snygg buske annars kommer du så småningom ha ett stort ris därhemma :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

AT63
0

Tack för ditt svar, men tyvärr liknar det inte Draceana surculosa! Har en helbild på den också!

AT63
0

Kan tillägga att första gången den blommade kom det bara några konstiga spröt med vätskedroppar på, nästa blomning kom de där små bollarna!

Aribigga
0

Hahaha, nä det där är ingen surculosa det ser jag nu :) Jag känner igen den men kommer inte på namnet tyvärr…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Bjornen
0

Jag tycker det ser ut som någon art av släktet Codiaeum och någon mindre vanlig variant av Codiauem variegatum som normalt går under namnet kroton.

AT63
0

Tusen tack! Det stämde bra de! Nu ska jag leta skötselråd Skrattande Tack och åter tack!!