Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 3000 ggr
ks.gerbil
0

vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så december 2011 köpte vi ett hus och i ett av trädgårdens hörn fanns det (vad det såg ut som) en "död" pinne den va så hela förra vintern och hela förra sommaren men denna sommaren ser det ut som om den har vaknat igen och den blommar och allt dock har vi ingen aning om vad det är för planta! det ser inte ut som ogräs i alla fall hehe Oskyldig

så nån som har nån aning?

PS. byt grupp om det behövs ;D

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

själva blommorna

sallad
0

Fläder kanske? :)

-Rasmus 🌈

plutopellis
1

Ja ser ut som fläder Glad luktar den kattpiss så är det fläder *asg*

Bjornen
1

Det är ganska säkert äkta fläder och enda mycket osannolika alternativen är de ovanliga kanadafläder eller blåfläder med samma användning som äkta fläder.

ks.gerbil
0

vad kan man använda den till? eller är det bara till prydnad?

3# haha okej då ska jag ta och lukta på den imorgon ;D

Bjornen
2

Fläderblomsaft eller vänta till de svarta bären mognat och gör saft av bären.

Bjornen
2

Fläderblomsaft eller vänta till de svarta bären mognat och gör saft av bären.

ks.gerbil
0

Ok :)

Zabbio
1

Du kan göra te av blommorna och bladen, låta dra länge. Det är slemlösande och mycket effektivt mot slemhosta. Med lite honung och citron blir det bara bättre och godare ;)

Den är även bra att ha i salvor och krämer.

Jag har för mig att bark och blad är laxerande. Roten är ett väldigt starkt kräkmedel - som mycket sällan används eftersom det finns mildare alternativ.

Men fläder är en riktig nyttoväxt. Jag har märkt att den kan må bra av att hållas efter, våra som vuxit sig vilda i decennier har i vissa fall kvävt sig själva och växt så att de skadat sina grenar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.