Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1911 ggr
Lillianna
0

Usch vad torrt det är!

Vi skulle fått regn varje dag förra veckan men det kom endast under en natt. Nu har det varit högsommarvärme idag och det är verkligen snustorrt överallt. Det hänger i rabatterna….men jag vill ogärna vattna 2500kvm.

Hur har ni det?

/Lillianna

~ Lillianna ~

beda_stina
0

Det är snustorrt här också (Haninge). Har också en stor tomt 3200kvm, så vattnar gör jag endast på nyplanterat.

Mervi
0

Hos oss har det regnat så jorden är inte snustorr och allt växer så det knakar.

zzaga
0

Här är jättetorrt här med:( Den vilda ginsten som växer lite varstans ser ledsen och hängig ut. Jag försker vattna mina rabatter lite iaf.

Bjornen
0

Vattenspridare går nästan dygnet runt men det räcker egentligen inte. Tyvärr får också gräset av vattnet så att gräset växer alldels för mycket.

Margareta
0

Vi har också torrt på Munsö och jag vattnar med det lilla som finns kvar i regntunnan. Vi skulle köpt en tunna till idag men hann inte fram innan de stängde…

Vattenspridaren går på det allra mest känsliga, det fyllnadssådda gräset.

Numer pensionär i Nynäshamn

Christina
0

Vi har gott om vatten eftersom vi har en pump i vår insjö kopplad till fyra vattenkranar i trädgården. Så vattenspridare står på för fullt och jag går också runt med slangen. Märker att jag behöver ännu fler vattenposter för att inte långa slangar ska ligga kors och tvär i trädgården för jämnan.

Och tänk att det är inte många veckor sedan jag beklagade mig över att marken var plaskvåt….

[Sajberlena]
0

Här i Gullabo dammar det i rabatterna… Ökentorrt! Vi har en gammal brunn från vilken vi pumpar "vattningsvatten", men jag vattnar bara rabatterna. Tomten är 6 000 kvm, så skulle jag hålla resten grönt och fint skulle jag tömma brunnen. Men det känns bra att ha en vattningsbrunn till rabatter och landen, så slipper vi slösa vattnet ur den den vanliga brunnen. Även om den inte har sinat nångång så vet man ju aldrig, om sommaren blir heltorr…

SannaHolmgren
0

Här är torrt. efter att  ha vattnat djuren, stått med en disk och tagit en snabbdusch, så sinade vår brunn. Trots att den är nedgrävd i mossens utkant. Tänk vad man är beroende av vatten egentligen, det fattar man inte förrän man står i hettan och tvättberget utan en droppe i kranen.  Så det var bara att vänta en timma, fylla på bakvägen i pumpen och dra igång igen. Vi får snåla med vattnet helt enkelt i två veckor till, för nu är det en st brunnsborrning beställd.

Christina
0

Idag gick tre vattenspridare oavbrutet i tolv timmar hos oss. Tur att vi har gratis vatten men elräkningen kanske kommer att överraska…

Först kostade vi på oss lite frostvakt i växthuset och nu är det dags för vattning. Ack ack - men kostnaden får belasta mitt nöjeskonto i sommar.

nilla113
0

På Åland fick vi förra veckan lokalt över 200 mm regn på två dagar. Det orsakade enorma skador bla på byggnader och för alla bönder som fick matjorden bortsköljd från åkrarna. Det verkar som att lagom sällan är hemma, men vad är det som händer med vårt klimat?

Alberta
0

Nu börjar gräsmattans kanter vid bergskanterna krulla sig/lyftas upp på soliga ställen. Tydligt tecken på torka. Det blir liksom en ficka mellan berget o grönytan som är mycket tunn där.

Vattnar bara nyplanterade växter o särskilt ömmande fall.

Margareta
0

Jag vattnar nyplanteringar (rosor ohc krukor/blomlådor) och de stackars fläckar av gräsmattan vi sått i.

Numer pensionär i Nynäshamn

flaxss
0

och jag som har en väldigt torr trädgård  ,, tycker att detta är inget imot vad som kommer att komma om sommaren blir torr. men jag kan vattna än så dom som behöver kan jag ge vatten . gräsmattan får inget alls men dne klara sig å gräset börjar få bruna strån här å där men inget jag bryr mig om . det blir värre sen när det är riktigt torrt och gräsmattan är totalt brun och bevattningsförbud