Silduk ?
… vad ska jag sila flädersaften i? Jag har gjort flädersaft på blommorna och citron men då jag silade den i ett fin "håligt" durkslag så åkte lite blommor igenom ändå. Vad kan jag använda för att få helt rent?

Hej! Har hört att man kan sila saft genom en kökshandduk som läggs i ett durkslag. Kanske funkar bra med en som inte luddar så mycket?
Ska testa detta! Tack :)
Finns ju annars sildukar + silställning brukar säljas i många matbutiker under sylning och saftningssäsongen.
Berätta gärna om det funkar bra, är själv intresserad men har ingen saft i sikte den närmsta tiden! 
#3 Åh, yes box, det är nog det bästa egentligen! Haha, jag tänkte bara på sånt man kanske redan har hemma!
Får se om jag ska handla imorgon annars testar jag handduken så jag återkommer :)
Ta gärna en handduk som inte är så tätt vävd eller om du har gasbinda hemma är det bästa alternativet.

Om man ska använda handduk som silduk bör det vara en linnehandduk eller möjligen ren bomull och inte någon modern handduk med diverse konstiga fibrer. Bäst gör man silduk av gasbindeväv,
Silduk är ibland ett trögt och långsamt sätt att sila olika "saftblandningar". Silduken behöver ju också kokas före användningen. Jag brukar använda ett tätare durkslag och sedan tesil på en tratt när de ska i flaskor.
Kanske man kan ha kaffefilter?
Min silduk och ställning ser ut som den på bilden. Köpt på ICA.

Får nog införskaffa en sån! Jag testade kaffefilter och gör inte det! De bara gick sönder hela tiden! Hade ingen tratt att sätta det i så fick hålla och då bara sprack dom och det blev ogjort arbete
skulle testat handduken för den tror jag stenhårt på om man inte har tillgång till silduk.
Tack alla ni som engagerat er!
Jag hatar fläder så smakade en klunk och fy vad illa det smakar!
Så kan inte säga om den blev bra eller inte, haha. Gubben tyckte den var sådär, han har lite svårt för eftersmaken. Sonen var lite skeptisk för han har bara fått vatten eller mjölk att dricka innan 
Haha, nej! Tur i oturen då kanske, om du inte gillar flädersaft? 
Haha, ja jag var smått förbannad där ett tag! Men nu har vi tre flaskor
har ju fläder på tomten och vill inte att den ska gå till spillo, man kan ju alltid ge bort 
Sant, det är ju schysst tänkt. Och blir säkert uppskattade presenter!