Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 3848 ggr
Shannisen
0

Ekologisk gödning-Algomin

Jag vill att de växter/bär som jag äter (självodlat) ´ska vara så ekologiska som möjligt så har jag haft problem med gödsling.

Vanliga blommor och växter använder jag Blå Korn till men det jag/vi stoppar i munnen i form av frukt/bär vill jag inte ha konstgödslade.

Nu undrar jag om Algomin (för bärbuskar och frukt etc) är gjort enbart av "naturliga" ämnen såsom kogödsel etc eller om även detta, trots att det står ekologisktpå påsen, innehåller konstgödsel..

Hur rackarns ska man välja gödsel om man nu inte åker till en köttbonde?

:s

Bjornen
0

Algomin är huvudsakligen gjord av malna korallalger från Atlanten runt Bretagne. Liten tillsats görs med någon form av koncenrat utvunnet ur andra alger eller annat biogiskt material. Algomin är KRAV-märkt. Naturligtvis kan det diskuteras hur mycket kemikalier som samlas från föroreningar i havet.

Shannisen
0

AHA!

Vad bra då kan jag "andas" ut…det var inte så jästrans billigt men verkar bra..och som sagt var känns det bra att inte gödsla bär och grönsaker med konstgödsel om jag nu inte behöver…

Glad

AnnaO
0

Att framställa gödning industriellt, även om råvaran kommer från naturen, och frakta hit den från andra delar av världen kan väl knappast kallas ekologiskt, tycker jag. Då är det bättre att använda lokalt producerade gödselprodukter som kompost och gödsel från djur i närområdet. I första hand bör näringsämnen återföras till den mark de kommer ifrån för att få en långsiktigt ekologisk odling. Hushållskompost är ett utmärkt gödningsmedel. Trädgårdkompost och stallgödsel är både jordförbättringsmedel och gödningsmedel i ett. Ibland kan man ju också fundera på om man verkligen behöver gödsla. Trädgårdsväxter klarar sig oftast alldeles utmärkt utan gödsel om man låter vissna löv och klipp ligga kvar och förmultna. Det är ju mest om man odlar växter som skördas och tas bort som man måste tillföra ny näring till marken.

Shannisen
0

Näe, det ÄR inte ekologiskt på det viset. Transporterna har ju tärt på det ekologiska systemet.

MEN innehållet i produkten innehåller inte konstgjorda ämnen och det är väl det som kallas ekologiskt? Jag vill inte käka konstgjort uppfödd gröda NÄR jag har ett val..och det har jag nu..

Men vem vill vara utan saffran till jul, kardemumma och kanel när vi bakar, apelsiner etcetc.

Jag har ingen långsiktig odling utan den varierar och den är minimal till storlek.. räcker knappt till ett hushåll.

Dock vill jag ändå tillföra lite gödsel till mina ätbara bär/frukter/växter och då föredrar jag ekologisk gödsel..helst då kogödsel..Men nu köpte jag Algomin.

Dock använder jag blå korn till växter, särskilt sommarplantor..jag upplever att sommarplantor kräver mycket näring..och de blommar som tusan!. Helst hade jag velat gödsla med kogödsel men det har inte blivit av ännu..har en bonde i närheten ska höra med honom någon dag om jag kan få köpa lite kogödsel av honom.