Är detta fläder?
Ja, det är fläder eller hyll som den heter på skånska.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Tack! Är det blommorna jag ska plocka nu för att göra saft? Antar att det är dags att ta dom typ nu?
Ja, blommorna används vanligen till saft.
Jag för min del torkar dem och använder dem som te.
De är framförallt bra som "förkylnings-te".
De svartblå bären som är klara i september, går att använda som saft eller som grunden i téer.

Fäder/Hyll är vanlig här i Skåne.
Tack! Hittade nämligen ett recept på saft och är nyinflyttad så första sommaren i huset och har typ aldig sett fläder innan! Kommer ursprungligen från västergötland 
Där uppe är nog flädern/hyllen mindre allmän än här. I södra Halland bör den vara lika vanlig som i Skåne.
Här är en länk till Hallands fläder.

Själv hatar jag fläder egentligen men eftersom det fanns vill jag inte att den ska gå till spillo så blir saft till sonen. Men måste säga att fläderblommorna luktar kattpiss! 
Ja, det gör de. Men man får stå ut medan de torkas, sen doftar de inte.

Man börkomplettera att det är äkta fläder som är mycket användbar att göra saft av (blommor eller bär). De finns förvildade i södra Sverige om än dock införd av människor och anses ha sin naturliga nordgräns i södra Danmark. Druvflädern finns också med tidigare gulaktiga blommor och röda bär. De har ansetts som giftiga förr, men kan också användas för att göra saft på bären. I södra Ryssland och Ukraina ett hushållsbä.
Stämmer, men…
Det är kärnorna som är vådliga. Så länge man inte krossar dem eller låter de komma med i produkten så är det inga problem.
Dessa arter finns även i Nordamerika, indianerna åt bären men spottade ut kärnorna.

Tack bjornen :)

Äkta fläder finns inte vildväxande i Nordamerika utan ersätts av blåfläder eller kanadafläder som sällsynt har odlats även i Sverige och någon gång spridit sig utanför odlingar.
Flädersaft som är så gott. Det har man gjort några liter genom åren
/Maria