Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5174 ggr
Nygammal
2

Bostad till vildbin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så glad över att solitärbin har lagt ägg i mitt provisoriska näste. Måste se till att hålen är slätare på nästa bo för de verkar trivas bäst i dem.

Halvdansken
0

Så trevligt! Jag ska också göra nåt liknande när den delen av trädgården kommer på plats. Ska det ligga i skugga eller sol? Jag har försökt googla det, men inte hittat nåt svar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nygammal
0

Halvdansken: Jag har läst någonstans att de vill ha sol, men inte hela dagen. Mina har sol mellan 11-16.

dolfen
0

#0 - Kul. Glad

Jag funderar på att bunta ihop några bambupinnar åt bina nästa år.

plutopellis
0

Får man ställa den dumma frågan varför ni vill ha vildbin i trädgården? Är det bara trevligt eller kan man få honung eller … ja ni förstår? Glad

Bjornen
1

Solitärbin är ensamlevande bin som dock ofta bygger bon brevid varandra , särskilt i soliga sandåsar eller raviner. De är polinatörer och man kan inte samla in någon hopnung från dem.

Vildbin kallar man normalt honungsbin som har skaffat sig en egen bostad för hela samhället utan kontroll av någon biodlare. De är uppkomna från en svärm från en biodlare ursprungligen. De kommer sannolikt att bli mera sällsynt med varroakvalstret som tar död på sahället efter en tid utan skötsel om nu inte de lyckas överlista kvalstren som man hoppas ska ske någon gång.

plutopellis
0

Så man bygger mest bon och har i trädgården för blommornas skull och kanske för att det är lite roligt? Tack Bjornen för svaret Glad

Emo
2

När de ger sig på huset och borrar in sina bon i murbruket mellan tegelstenarna och även gör massor av hål på olämpliga ställen, så kan Anticimex hjälpa till. Det är billigast om man är försäkrad mot skadeinsekter. En av våra grannar tyckte vi skulle betala saneringen hos dem också eftersom de saknade försäkring och vi var de som först hade problem med solitära bin.

Jag förstår att man kan tycka att ett fåtal är trevliga, precis som vi är rädda om våra snokar och tycker en kanin i trädgården är söt, så kan det lätt bli för mycket av något, som ställer till besvär.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

dolfen
4

Man kanske kan komma billigare undan om man gör bi-boplatser som bina hellre väljer, än att de bygger bon på olämpliga ställen.

Själv ser jag det i första hand som att jag hjälper bi-populationen, om än väldigt marginellt.
Att det sedan är roligt att se dem, följer, så att säga, med i "paketet." Att de hjälper mig att pollinera, följer också med i detta paket.
Jag hjälper dem och de hjälper mig. Cool

Trevlig midsommar! Glad

AnnaGreta
0

#6 Man får bättre skörd av frukt och bär med bin och andra pollinerare i trädgården.

Emo
0

#9 Naturligtvis, men då föredrar jag honungsbin, som bor i bikupa.

De får hjälp av de trevliga humlorna också.

Sälg på tomten hjälper humlorna på våren.

Bättre med djur, som inte förstör.

Arbetet med mängder av frukt får vi. FlörtGladOskyldig

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Bjornen
3

Det finns omkring 300 arter av solitärbin och de flesta i södra Sverige.