Paprika, gurka och gräslök samt citron
Hej hej, är ny på sidan och ganska ny i mitt trädgårdsintresse. Ville först säga hej iaf~~
Sen har jag så klart lite frågor.
Just nu bor jag i lägenhet, på våning fyra och med sol 12-18. Har införskaffat en gurk och paprika planta, samt gräslök. Har ett citronträd som jag har haft i ca 4,5 år och satt från kärna. Tar tacksamt emot råd om alla dessa. Just nu står alla ute på balkongen i solen. Vet att gurka behöver massa vatten. Utöver det vet jag inte så mycket :D
Tacksam för lite tips och råd!
Paprika odlar jag i fönstret, brukar ha en genomskinlig duk framför eftersom den lätt slokar ihop om det blir lite för varmt eller stammen spricka, samma med vanlig chili också. Har alltid djup kruka till dem. Har också planterat citronfrön men de har inte börjat att växa upp än
Dock lite dålig med hur man ska vattna och liknande, jag brukar lyfta på krukorna för att se om den är tyngre än vanligare låter jag det gå någon dag innan jag vattnar och är den för lätt så vattnar jag.
Oj då ska jag nog flytta paprikan förden står mitt ute på den varma balkongen nu. Tack!
Paprika gillar inte stekande sol. Jag har alltid mina en bit in på altanen med tak så den får bara sol lite då och då men mest skugga.
I fjol ville jag testa att ha dem i full sol men jag har aldrig haft så dålig skörd.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris
#3. Absolut, eller som jag hängt upp en genomskinlig duk framför. Har haft problem med de när de står i för mycket sol, speciellt stekande sol
Har mina i full sol ute, inga problem. Har alltid haft det när jag odlat chili och paprika. Både i kruka och i mark. Mina får mycket vatten och näring och har växt och fått hög skörd i fullt soliga läge med mycket värme.
Citron från kärna, är det inte säkert att det blir samma frukt som när man tog dom ifrån, tar väldigt lång tid innan dom blommar. Trivs ute efter att frosten är förbi på våren-försommaren (avhärda först mot sol). Efter avhärdning placera den soligt och varmt vattna och ge näring regelbundet. Ta sedan in innan frosten kommer på hösten och övervintra under extraljus och möjligt svalt men inget måste rumstemp går bra. Lucker och näringsrikjord med lågt ph funkar bra.

Paprika och chili vill ha varmt och soligt. Dock måste de ha vatten därefter. Ett problem att ha dem alltför varmt i kruka är att jordtemperaturen blir för hög och rötterna kan brännskadas. Jordtemperatur bör inte överstiga omkring 35 grader. Använd vita krukor och skugga krukan från direkt sol.Stora ytterkrukor med ordentig luftspalt ger också svalka. För torrt och ojämn vattning leder ofta till angrepp av löss, spinn eller vita flygare. Kallt och fuktigt väder försenar tillväxten och kan ge upphov till svampsjukdomar.
Tänk på att levande organismer består av bland annat olika proteiner som koagulerar vid temperaturer av drygt 40 grader. Tänk på att en människas högsta temperatur (feber) är omkring 42 grader.
Gurka är känslig förr torrt och varmt, men trivs bra i fuktig värme och inte för låga temperaturer om natten. Vattna aldrig mot kvällen det kyler ner växten.
Vad händer då vid 40 ? blir vatten/näringsupptaget trögare då ? blir det inte samma vid lägre temp också ?
Har själv testat olika växter innan (av intresse att se vilka högsta temperatur dom kan klara av).
Har några tomtaer, chili, basilika i ett växthus också som jag inte vädrar (mer än när jag ska vattna och luckra, titta). Där går ofta tempen upp till över 30grader (mulna dagar dock ej så varmt men ändå varmare än ute) och soliga dagar runt 45-47grader luften har en väldigt hög luftfuktighet under natten går det ner till som ute. Jag vattnar där i ungefär två gånger per dag och jorden är väl gödslad.
Jag satte i tomater däri sådda i slutet av maj (dom var ca 2cm höga då) nu är dessa kanske 20cm höga med knoppar. Chilin har fullt med knoppar, och andra tomater växer på bra fullt med knoppar och vissa små kart. Kan ta kort och visa.
Har även innan testat olika växter i växthus/drivbänkar utan att vädra. Bland annat chili som fått höga skördar. En sommar var maxtempen 55grader och flera dagar runt 45-50. Det var väldigt intressant att se vad som växte och vad som var nära på att dö.
Då jag är intesserad av detta skulle jag gärna vilja veta mer om detta tack : )

Rötterna är växtens svaga punkt och de är extra känsliga för höga temperaturer. Många växter tål höga lufttemperaturer men de måste arbeta extra hårt för att hålla bladtemperaturen lägre. Genom vattenupptagning och avdunstning sänks temperaturen.
Levande material består av bland annat olika proteiner som förstörs vid temperaturer omkring 40 grader.
Jag har själv haft växter som växer i sådan temp och högre, hur klarar dom av att växa när protein förstörs. Eller förstörs det inte inne i växten utan hålls lägre temp ?
Ett annat exempel var en sommar hade jag en bananplanta (guldlotus) instägnd i ett upp-och-ner vänt akvarium hela sommaren, endast ny luft som kom var vid vattning. Och även där i blev lufttempn väldigt hög +55c var inget ovanligt som maxtemp i streck. Den växte väldigt bra där i blev snabbt stor.
Tog lite bilder idag på min ena drivbänk, där jag har chili, tomat, paprika, basilika, jordmandel, persilja, portlak. Maxtemp runt 22-25 molniga dagar och maxtemp runt 35-47 (max under hela tiden har varit 49tror jag) natt som ute. Blir väldigt fuktigt när det är som varmast, växterna avdunstar väl mycket imed den höga temperaturen. album länk www.pixbox.se/alb_show_id1244930_page0.html
har här också bildern från 6 juni 2012 och så idag resten av bildern den 23, dom har växt och alla växter blommar och har knoppar och vissa av körsbärstomaterna har kart. Dom har bevisligen växt i detta klimatet, men hade dom växt bättre och mått bättre i lägre temp ? dom på friland är mycket mycket sämre och lägre fast dom är planterade i söderläge. På friland är dom bara 3-7cm höga.
Ursäkta för offtopci, men som sagt det är intressant om tolerans i max temp oftast pratas det bara om kyla/min temp men andra hållet är också viktigt,, har en del länkar med som är sparade i ämnet om tomat odling om hög temperatur tolerans både tillväxt/hur växten mår men även om fruktsättning.
Växtproteiner verkar denaturera effektivare om ph ligger mellan 3- 5 och de utsätts för temperaturer på 60- 90C. I växter som får vatten regelbundet kan plantan reglera sitt vatteninnehåll genom att stänga klyvöppningarna, minska avdunstningen och där igenom bättre skydda sina vävnader.
I Italien odlar man ofta chili i terracottakrukor utomhus för att ju trängre och torrare man odlar sin chili desto mer koncentrerad smak får man. Ohyra blir bara ett problem om man låter dom torka ut länge och slarvar med vattningen. Chili ska helst inte vara fuktig jämt utan mår bättre av att ha det varmt och tortt om fötterna mellan vattningarna. Jag har aldrig skuggat någon chili och det har gått utmärkt att få mycket frukt.

Ju högre vattentillgång desto lättare är det att sänka höga temperaturer. Det är alltid bladtemperaturen som viktig och förmågan att kan även förekomst av olika sockerarter neutralisera värme eller kyla.
Hos växter som är vana med tropiska miljöer är det de låga nattemperaturer som minskar tillväxten. Tomater vill helst ha temperaturer bara över 20 grader dygnet runt. Paprika och chile vill helst ha ännu varmare. På friland är det endast ett fåtal nätter (vissa somrar inte alls någon tropisk natt) som temperaturen inte kryper under 20 grader. Normalt blir det ett antal nätter med nattemperaturen runt 5 grader även i söderläge. Vissa knep kan tillämpas för att bevara dagtemperaturen över natten. Dedt är mycket viktigt att man inte vattnar växterna mot kvällen, då det sänker nattemperaturen och ger bra grogrund för olika svampsjukdomar.
Om det är mycket varmt är vattning mitt på dagen att föredra, men vissa växters blad kan skadas av kallt vatten.
Alla växter har temperaturer där de växer optimalt. Lägre eller högre temperatur innebär sämre tillväxt. Nu är det inte säkert att vi som odlare vill ha optimal tillväxt, utan det är stor bladtillväxt, bra fruktsättning, god kvalitet eller andra speciella egenskaper som vi är mera intresserad av. Man bör alltid sträva att växterna ska få så lika odlingsvillkor som de har i sitt naturliga tillstånd.