Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 4742 ggr
Zabbio
0

Hej, detta är lilla jag.. :)

Hejsan, tänkte mest presentera mig och kika runt lite på sajten.

Jag är egentligen inte trädgårdsintresserad, har aldrig varit. Över huvudtaget, någonsin, på något sätt. Jag har möjligtvis gillat tanken på örtmedecin, men aldrig utövat eller lärt mig något om det..

Men så för någon vecka sedan började jag gräva lite i vår lilla trädgård som varit övervuxen med..nässlor m.m.  sedan vi (jag och pappa) flyttade hit 2004.. och antagligen har den varit lika övervuxen 20 år innan dess med.

Innan jag visste ordet av var det ju rabatter där de brukar vara i halva delen av trädgården, och plötsligt var fläderbuskarna ansade (grenarna skavde på varandra och de täckte ju mark och allt, så jag klippte av dom..), blomstertobak, isbegonia, flitiga lisa, tagetes och nån annan lite enkel blomma stod planterad. Sommar dahlia, fuchsia,drakmynta, en pion (fast den lär nog inte bli sig själv på ett tag, gillade inte att bli flyttad, men tyckte faktiskt inte att den skulle stå under terassen..).. Sen var där ju smultron, jordgubbar (åt första idag), timjan, citronmeliss, gräslök, chokladmynta och lavendel. Och nu idag tillkom två doftbegonior, en jiaogulan-planta (ska bli kul och se vad den smakar sen..) mattram, gullris och daggkåpa.

Jag vet inte riktigt vad som hänt, om jag ska vara ärlig… vår lilla trädgård som bestått av gräs och nässlor… menmen..:P Jag är nog mest förvånad över att jag kommer ihåg vilken som är vad.. ;)

Vi får se om de dör allihopa eller om jag lyckas få något att överleva.. inomhus  finns bara ampelliljor och orkideer, eftersom det är det enda som tar sig.. hehe

Men det skulle vara lite kul att ha lite läkeväxter ändå. Det är ju faktiskt mycket roligare att bota huvudvärken med ett te på mattram, eller gå ut och plocka lite fläder, timjan och svartkämpe för att göra en hostmedecin.. Det positiva med läkeörter har jag hört är att de överlever aldeldes förträffligt och sprider sig lätt, så de om några borde jag väl kunna hålla liv i :P

Är det förresten någon som vet vart man kan hitta frön till Jiaogulan (gynostemma)? Förstod att de behöver vara en hanplanta och en honplanta.. om man köper frön, hur stor chans har man att de blir en av var? Och kan man odla upp dem inomhus om jag skärper mig och  vattnar ibland.. de skulle övervintra inomhus, n men det är kanske inte samma sak?

Jag kan egentligen ingenting om växter, annat än att de ska ha vatten och helst lite jord av nåt slag att stå i.. :3

Nåväl, kan ju visa lite före och efter bilder av ''trädgårdsrycket'' jag fick. Fast de är nästan gamla, nu står där lite till..

Före:

Lite senare:

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Halvdansken
0

Det är inga som helst problem att flytta pioner, det folk gör fel är att man sätter dem för djupt. De ska stå i precis samma höjd som de gjorde innan, ganska ytligt.

Jag har flyttat mina pioner många gånger och de blommar så fint så.

Bra jobbat förresten!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

plutopellis
0

Välkommen och bra jobbat! Blir avis på din energi, jag väntar på att min ska infinna sig Obestämd får skylla på att jag faktiskt varit väldigt låg pga depression men det börjar arta sig så kanske jag skulle ta mig ett röj till helgen? Glad

Zabbio
0

#1 Gäller det även om du flyttar dem mitt under knoppning och allt? :P Tycker jag satte den i det djupet den var (har inte bättre vett) men den ser ledsen och vissen ut.. :P

Tack ^^

#2 Tack :P Just nu tryter energin lite, hade egentligen velat ha fixat trädgården innan jag åker iväg en vecka över midsommar, ska leka viking vid Halörs marknad så det mesta går åt till att fixa inför det..Sy klänningar, göra salvor och fixa ihop  allt.. behöver tex sy packpåsar.. egentligen orkar jag inte - har ju bara haft 358 dagar på mig sedan förra gången, men klart att man måste vnta till sista dagarna.. hehe

Depression är inget kul, hoppas du tar dig ur den. Jag lyckades lura min i november ni i vintras och den har hållt sig på sin plats sedan dess :)

plutopellis
0

Det lät spännande med vikning! :) ja vänta in i det sista är du inte ensam om ;) Jo, fått både tabletter och samtal så den bör ge med sig tids nog. Tack :)

Bjornen
1

Pioner flyttas bäst tidig höst, men visst kan de flyttas året runt. Flyttning av plantor med knopp innebär nästan alltid att inte knopparna utvecklas. Pionrötter ska ligga i ytan och om de planteras för djupt blir blomningen lidande. Köpta krukodlade pioner bör snarare planteras grundare än djupare än de hade tidigare.

Alla växter brukar sloka efter planteringen då många sugrätter skadas vid omplanteringen. Växter i vila har dock väldigt lite behov av vatten och etableringen lyckas alltid bättre. Med vädrets makter kan behovet att suga upp vatten vara väldigt litet. Vid soligt väder lyckas omplantering bättre om växten skuggas av t.ex. lövruskor.

Zabbio
0

Det är roligt :P Förra året blev jag statist i en film därnere..heeh, 1 sekund i bakgrunden i en liten demo-film de ville göra för att få in pengar till en riktig, men det var kul ^^

Jag märkte att jag var intolerant mot  vete. Depressionen var det enda  symptomet.. så har man gått och skyllt på mors missbruk helt i onödan ;)