Sorkfritt?
Hejsan. Har en liten förfrågan. Det är så att i höstas planterade jag 2 olika sorters tulpaner i rabatten och sorken har ätit upp alla tulpanlökar. Finns det något man kan plantera eller göra för att slippa Sorkangrepp i rabatten. Det är första gången jag planterat just tulpaner och det är ganska irriterande att inte en enda tulpan blev kvar.
Alla råd är välkommen.

Jag har hört att man kan ta tygtrasor indränkta i diesel och stoppa ner i deras hål så flyttar dom. Men om det fungerar vet jag inte. På igelkottar fungerar det i alla fall. Vi hade igelkottar under altanen som gav hundarna loppor men stack ner trasor mellan springorna och sen försvann dom.

Det enkalste är att 1. sätta sånt som sorken inte äter, eller 2. sätta tulpanlökarna i speciella korgar så att de inte kommer åt dem så lätt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Att sätta tulpaner i lökkorgar innebär ofta att både korgar och lökar äts upp. Plasten fungerar bra som bomaterial.
Olika narcisslökar äts dock inte av sork. Däremot brukar de kunna flytta på lökarna till andra platser. Jag har sett detta fenomen på några ställen.
Även olika arter av Allium är ointressant för sorkarna.

Jag har faktiskt svårt att tro att sorkarna börjar bygga bo av hårdplast, Björnen. I varje fall så tror jag att de väljer lättare alternativ först.

Jag har sett flera sorkbon som delvis har varit byggt av sönderbitna lökkorgar. Ett flertal gånger har jag sett hur tulpanodling i lökkorg, har endast haft de bruna lökskalen kvar.

Kejsarkrona tycker de inte om har jag hört. Om du planterar såna i en ring runt tulpanerna så borde det funka, gjorde hos oss iaf.
Skynda långsamt så går det fortare.

Det blir dyrt…
Tack för alla råd. Få se vad jag gör. Kommer nog att prova nåt av förslagen och se om det funkar.
Jag har ofta sett mina lökkorgar flisas i småflisor (lökarna försvunna…. uppätna?), blandade med annat flisat material , bli till sorkbon. Hela min trädgård invaderas vissa år av sork och undermineras så att man känner var sorkarna gått fram när man går på gräsmattan (man sjunker lite grand när man sätter ner foten)…… Har ännu inget riktigt bra medel att bli av med dem helt……
men ibland lyckas vi bli så mycket ovänner att de flyttar ut utanför trädgården
. Det är när jag lyckats få ner en kejsarkrona eller två på "rätt" ställen. "Doften" tycks sprida sej någon kvm o sorken tycks ogilla den. Narcisser är oxå en bra metod, men ibland "puttar" de upp dem ur marken och då får man vara lite envis och gräva ner den igen
.
Det finns gott om vackra och väldoftande narcisser
och narcisser och kejsarkronor har helt klart minskat på sorkgångarna…… mitt råd är alltså att plantera mer narcisser (och kejsarkronor om man tycker om dem). Alla olika sorters narcisser tycks duga
Jag bor i utkanten av ett naturreservat och vattenskyddsområde och lägger därför inte ut gift, har heller inte provat trasor med diesel av samma orsak. Försöker lära mej leva med naturen och med dess egen hjälp hålla den värsta ohyran borta 
#9 Tack för tipsen. Det blir alliumlökar till hösten och jag ska kolla om de växterna som du föreslog också. Det har nu börjat växa i rabatten och sorkarna har ätit upp nästan alla liljelökar också så det är ganska tomt i rabatten nu. Ska plantera nytt och se om dom får vara ifred till nästa sommar.
Jag köpte ett medel på nätet som heter Revira. Det finns olika sorter, mot gnagare och mot rådjur. Det fungerar alldeles utmärkt, i alla fall för mig. Jag har provat båda.
Det ser ut som lekakulor, små lekakulor och doftar av citron. Det är ett naturvänligt medel.
Googla på Revira!
Det ska jag verkligen göra! Tack för tipset 

#12. Jag kollade på andra trädgårdssajter, och det fanns folk som provat, och det hjälpte inte alls.
Läs vad de skriver
:"…brända lerkulor (typ leca), som genom en speciell och unik fysikalisk behandling ger granulatet en funktion som visat sig mycket verksam för avskräckning av vilt" eller "Tekniken bygger på en form av programmering som utvecklats i USA och Västtyskland. Enkelt uttryckt kan man säga att granulaten utsätts för mikrovågor"
Mja… och det kostar en hel del.
Jag ska återkomma med besked på om det har någon verkan på "mina" sorkar… 

Absolut! Fungerar det så berätta!