Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: gräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 10058 ggr
rogerth
13

Skalbaggar och Skator?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vissa år rycker skatorna på hösten upp stora torvor i gräsmattan. Gräsmattan ser inte för rolig ut efter deras ”plöjning”. Bara att lägga på ny jord och så nya gräsfrö. Vad jag förstår är det någon sorts larver de vill komma åt under gräset.

I år har (början av juni) har jag observerat ett stort antal insekter/skalbaggar som ”svärmat” några decimeter över gräset och slagit sig ned i detsamma. Min slutsats är att det är dessa skalbaggar som lägger ägg i jorden, vilka sedan utvecklas till larver för att vilket gör att skatorna på hösten söker dessa som föda.

Kan min teori vara riktig? Är det någon som vet vad de bronsfärgade skalbaggarna heter och vad kan man göra åt eländet?

"Var dig själv - det finns så många andra"

dolfen
0

Jag länkar till tråden Vita tjocka larver i gräsmattan.

Där nämns pingborre. (Wikipedia)

rogerth
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Av någon för mig okänd anledning publicerades inte bilden.!? Försöker igen.

rogerth
0

Tack #1 Dolfen - Missade tråden, sökte på skator. Nu gick bilden fram, och det verkar vara Pingborrar. Enl. tråden skriver Björnen att "fåglar" äter dess larver.

Jo jag tackar jag "fåglar" = skatjäklar som river upp halva gräsmattan. Men - tur att det inte är vildsvin i alla fall Glad.

Krumas
0

Trädgårdborrar -mkt vanliga just nu.

Bjornen
0

Ju finare gräsmatta desto större risk för angrepp.

AnnaGreta
0

Fick tips om att sätta ut gula byttor med vatten i på gräsmattan. Skalbaggarna skulle då lockas dit och drunkna. Har inte provat än.

dolfen
0

#6 - Jag associerar till de där gula klistergrejjorna jag sett i reklam som säger att den gula färgen lockar sorgmyggor.

Kan det locka en insekt, så kanske det kan locka en annan. Obestämd

Är lite tveksam till hur lätt insekter under svärmning eventuellt skulle kunna lockas att "tänka" på annat än det de håller på med just då.

Det skulle vara kul att få veta av någon som provat med gula byttor. Kanske även testa med andra färger på byttorna!?

Själv har jag ingen gräsmatta, men är nyfiken ändå. Glad

Bjornen
1

Insekter har normalt ett annorlunda seende än vi människor och oftast ett mindre nyanserat seende. Deras färgskala är förskjutet mot det ultraviolett och de kan inte se röda färger.