clematis igen
Jag har nu bestämt mig att jag vill ha två, tre clematisar som täcker en del av ena väggen.
Det ska vara clematisar som växer snabbt och inte behöver beskäras någå mera utan som växer som t.ex. en kaprifol.
Någon som vet clematis som inte behöver beskäras?
Jag har funderat lite på 'The president' men vet inte i vilken grupp den tillhör. Någon som har 'The president' clematisen? (De är dyra så jag vill inte köpa i onödan
)

Har du kikat på länkarna som hör till den här artikeln? Där finns register över olika sorter med förföriska bilder. I länkarna vill säga. De bilder som ligger i själva artikeln är från mina egna clematis och inte så spektakulära.
De som verkligen växer snabbt är alpina-sorterna. Och de behöver inte beskäras. The President hör till den grupp som 'ska' beskäras, men man göra så att man klipper ner ett par rankor oc spar ett par andra. Då skjuter det skott högt upp på de gamla rankorna, men de kan se kala ut nedtill, vilket kompenseras av att det kommer nya skott nerifrån.
Det finns så många underbara sorter och färger och det låter som en fin idé att blanda tre olika för att få en kontinuerlig blomning. Vilka färger har du tänkt dig?

Efter att kolla på länkarna ligger fortfarande the president i ledningen, den är så vacker!
Jag är ute efter lila färgad (mot röd vägg) med mycket blommor, därför funderade jag på the president, den har också stora, vackra blommor vad jag sett.
Jag har inte tänkt på att man kan blanda. Vad jag förstått så blommar den maj-juni och på nytt juli-sept, vilket betyder att den skulle blomma i princip hela sommaren. Man kanske skulle kunna blanda med en sort som inte behöver beskäras också då, i rosa
Finns det någon rosa sort som du råkar veta så här på rak arm som inte behöver beskäras?

Betty Corning som desutom doftar växer snabbt och ska inte beskäras. Dock en helt annan form på blommorna. Hängande klockor. Titta i min artikel om du gillar henne.
Annars kanhända Nelly Moser?

Hagley Hybrida är nog ett bättre förslag

När jag satt och funderade på clematis hittade jag den här artikeln och föll pladask. Båda vill jag ha.
Visst låter det som poesi:
Klematis 'Albina Plena' E blommar överdådigt under våren. En praktfull skönhet som trivs i halvskugga och skugga, växer kraftigt och är mycket härdig.
Klematis 'George' E får vackert blåvioletta fyllda blommor tidigt. Sedan blommar den av och till hela sommaren långt in på hösten i halvskuggiga och skuggiga lägen.
Undrar om de lever upp till detta? Måste pröva.

Jag köpte idag två The president, Nelly moser samt Alpina. Jag var ute efter tre men kunde inte bestämma mig så det blev fyra ist. Allt som allt blev det fem klängväxter eftersom jag blev sugen på en kaprifol också
Alipna har jag för mig att inte behöver klippas så kanske jag sätter den med The president.
Jag hittade varken Betty Corning eller Hagley Hybrida
#5 Ja visst är de vackra, man vill liksom ha allt man ser när det gäller blommor. Speciellt clematisarna är alla så unika på sitt sätt.

#7 Jepp, jag planterade två stycken i dag. Ser väldigt vacker ut på bilden!
Men på ena alpinan jag köpte stod det att den bara blir 60-80 cm så jag köpte två till som hette samma (alpina) och såg likadan ut men på den stod det 2,5-3 m. Konstigt.
Hur hög blir den du har?

Blir nog hur hög som helst. Minst 4-5 m är rankorna i alla fall. Det är inte meningen att den ska ha hela husväggen för sig själv men du ser kanske hur långa rankorna är. Efter blomningen får jag väl klippa lite så att grannen, klätterrosen New Dawn, får litet plats också.

Skönt med en tålig växt! Tror du den blommar i skuggan också för där jag satt mina är det nästan skugga jämt.

Ja det tror jag absolut. Min har sol från morgonen till kl 13 ca, men jag var litet orolig för att det stod för soligt och hett mot husväggen. Men den tål det mesta.

Skönt! Då valde jag helt rätt clematis. Väntar på spänning att den ska börja växa och blomma!
hej vi har flera häggar som vi fått spinn på för andra året vad sätter vi istället för dessa det är sååå himla äckligt detta med spnnen Kram

Ja det ser inte roligt med de spökliknande stora kokonger som hänger från träden, sedan häggmalen varit och härjat. Men det kan ibland gå flera säsonger, då träden är friska och dessutom återhämtar de sig fint. Är du säker på att du vill ta bort dem?

Jag har två Nelly Moser och en The President..
Nelly Moser är min favorit..har iofs bara haft President sedan i våras…men Nelly hon har sååå vackar blommor..stora och rosa/småttlila-vita…kan fotografera Nelly någon dag..den ÄR verkligen underbar!
Man kan inte ångra en Nelly Moser..tror jag.

Både Plantagen och Blomsterlandet brukar sälja storblommiga Klematis för 50kr st. Det är inte dyrt och för det mesta kan du köpa dem när de blommar så du får rätt färg. De storblommiga behöver klippas ner men det är inte speciellt jobbigt…
/Lillianna
~ Lillianna ~