Persikan blommar

Så bedåriskt. Hur gammalt är det? Lycka till med att agera humlebi.

Den är fem år gammal, men den är inte så hög, ca 180 cm. För några år sedan så gick toppen av, så jag fick vika in en ny gren som topp. Det har dock gått bra. Jag vet dock inte hur man beskär den. sist jag gjorde det så misslyckades det. Grenar dog och ingen frukt fick jag året därpå. Grenarna är lite veka när det blir frukter på dem så därför binder jag upp dem med snören. Jag brukar också reducera fruktsättningen så att det bara blir en frukt per gren.

Tjusigt norrskenet men vad tidig den är när jag hade persika så sov den vid den här tiden men såklart de var kallhus hoppas du lyckas bra med pollineringen .
Blir dom goda frukterna ?Är dom så där håriga ?mina blev riktigt ludna men väldans goda vi gjorde periskomos tup som äppelmos då vi fick så mkt persikor men nu är de trädet dött en sträng vinter tog musten ur det inte mkt till global uppvärmning de året tror vi hade runt 25 grader kallt då .
mvh/bjorsa

#0 Vilka vackra blommor den har.

#3 De första blommorna kommer redan i slutet på januari, men det beror på att det är ljust och några grader varmt. För några år sedan så lät jag nästan alla persikor växa på grenarna och då föll dom av innan dom var mogna och ibland så bröt de till och med av grenarna. Nu tar jag bort dom minsta och låter bara en persika per gren mogna och då hinner dom mogna klart i maj-juni och blir riktigt ludna och goda.

#0 - jag är precis som #4, fascinerad av de vackra blommorna. Är detta resultatet av en kärna som du petat ner i jorden?

Min svåger som är fd trädgårdsmästare fixade ett färdigt träd. På önskelistan står en aprikos numera.

Vackert, lycka till med att ha lekt insekt ;)
jätte vackert , underbart med våren

Åhh, så underbar ditt lilla träd är!

#7 - tror du att man kan lyckas med något sådant själv? Det var verkligen mycket vackra blommor :)

Jag vet att i vissa delar av skåne så växer persikoträdet utomhus i skyddade lägen. Annars så får man ta in trädet i kruka. Jag vet inte om det är så lyckat om man tar in trädet inomhus och temperaturen är för hög vintertid,

Vi har ett stort persikoträd, det är kanske fyra meter högt och står utomhus. De två sista somrarna har den gett jättemycket frukt, mer än vi har hunnit äta upp. De mognar ganska snabbt sammtidigt allihop så det är svårt att hinna med att äta upp alla. Men lite marmelad och så har det blivit.
Nu har vi varit tvungna att gräva upp trädet och flytta det till en annan plats, förhoppningsvis så överlever det.
Gud så vackert!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#14: Ja, jag blir glad varje gång jag går ut i vinterträdgården och ser den blommande persikoträdet. Den ger lite vårkänslor trots att det är grått och trist väder just nu. Jag har inte så många blommande växter där just nu, kamelian, någon enstaka pelargon och en cyklamen (den gillar också kyla, tydligen)

Finns bara ett ord
FANTASTISKT!!
Man blir impad!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Min cyklamen har kommit igång med blomningen. Den stod hela förra sommaren ute under syrenhäcken. Såg inte speciellt trevlig ut med bladen fulla av snigelhål. Dom finns fortfarande kvar (man ser det på bilden) Jag tog i alla fall in den i oktober och för en månad sedan så kvicknade den till och nu blommar den för fullt. Man lär sig att alltid kan försöka få liv i dom trots att man inte tror att dom skall blomma igen. När vi hade blomman inne i huset så hängde den med blommorna var och varannan dag.
Vi hade ett spaljerad persikoträd på en södervägg i många år, väldigt skyddat läge. Vissa år när det var soligt och varmt på sommaren blev det massor goda persikor, de var verkligen smakrika. Nu bor vi inte kvar där längre och han som köpte vårt hus struntade i trädgården så hela trädet har dött. Tyvärr. I vår nuvarande trädgård finns ingen sådan lugn hörna för tillfället.

:( då kan jag bara ta och glömma persikor. Här blåser det alldeles för ofta. Men kanske i ett framtida uterum :)

Persikorna börjar att mogna och tyvärr så släpper dom från trädet innan dom är riktigt mogna, igår och idag har sex halvmogna persikor lossnat. Dock sitter ett par kvar och en av dem har jag förevigat med kameran. Dom doftar otroligt gott, så det är trösten. Jag har lagt persikorna i fönstret och läter dom mogna där. Här är en bild på en persika som fortfarande sitter fast på sin gren.

Det är såna bilder som gör att jag längtar efter en egen vinterträdgård. Tänk att kunna plocka persiktor i juni - mogna eller halvmogna spelar ingen roll. Bara tanken att ha frukter så här års.

Ge en ritning till "gubben" och tillgång till ett kontokort, så fixar han det säkert!

Saken är under diskussion…..

Så roligt att du fått fina persikor, Norrskenet!
Vårt persikoträd har fått krussjuka, trots att det är den resistenta sorten 'Frost'. De nya skott som kommer ser friska ut, men det lär inte hjälpa i längden. Det finns ett 20-tal kartar på det, men jag är osäker på om det kan bli några mogna frukter.
I fjol, när det blommade för första gången fick vi tre mogna persikor. De andra ramlade av efterhand. Tog det som att trädet var självgallrande, men jag vet inte om det drabbades av krussjukan redan då.
Avvaktar den här sommaren och tar sedan beslut på om det ska bort. Vore förstås synd. Presikor är så exotiskt för oss norrlänningar!

Jag vill också ha en persika!
Såg en planta för två år sedan men jag köpte inte…*suck*..jag har ångrat mig fler gånger…
Jag vill också ha en persika!!
GRATTIS iaf till din fina planta!

Vilket fint träd, och ursöta blommor! Hoppas du får frukt på det. Min mor har i snart 15 år haft ett persikoträd i sitt ouppvärmda växthus (englasfönster!) och hon, precis som jag, bor i Bergslagen, dvs zon 4 på gränsen till 5. Brukar bli mycket frukt, om inte blommorna fryser bort, oftast sätter hon in en värmefläkt framåt mars/april för säkerhets skull.

Jag har ätit 5 persikor och dom var ganska goda, inte helt mogna men den hade god smak och konsistens. Dom skulle behövt ett par veckors sol, men dom ramlade av så det var ingenting man kunde göra. Två sitter dock fortfarande på trädet, vi får väl se om dom hinner mogna bättre
Jag går och tittar på vårt persikoträd nästan varje dag. De har små kart och jag hoppas hoppas så att de ska kunna mogna. Trädet är inte stort så det blir premiär helt klart, OM det blir frukt.
Upptäckte röda bubblor på bladen så dessa grenar har jag tagit bort och nu verkar det inte komma fler sånna. Hoppas jag motat det. Är det det som kallas krussjuka? Mitt träd heter Amsden och står i blåsig zon 2 lera.
/Lillianna
~ Lillianna ~