Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: trädgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 21252 ggr
WiolaH
65

Flytta rabarber på "fel" tid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är tvungen att flytta mina rabarber nu innan midsommar. Hur gör jag? ska jag ta ner alla stjälkar eller bara en del?

Är klar över att det hade varit bättre att flytta den till hösten men vi har arbete som ska utföras på tomten och den måste bara flyttas…… Skäms

Jag räknar inte med att skörda den i år efter flytten, i bästa fall till nästa sommar. Är så nöjd bara den överlever…. Glad

WiolaH
1

OBS! ……..-att bilden på rabarbern är tagen någon dag innan jag skördade den. Där är inte riktigt lika mycket nu….. Cool

Bjornen
2

Tag bort så mycket bladmassa som möjligt före flytten. Försök få så mycket rötter som möjligt och kanske passa på och dela plantan. Gör flytten helst under en kyligare och regningare period. (= nu). Vattna rikligt hela sommaren.

WiolaH
1

Tack för den hjälpen "Bjornen", då tror jag att jag flyttar dem redan till helgen när de lovat lite regn och framförallt lite svalare häromktring Glad

Det blir inga problem att få med mycket rötter då de står i en stor planteringslåda med lucker jord……

Vi har redan flyttat nåpgra mindre (trodde vi) buskar så jag har förstått hur mycket det kan finnas under jord Förvånad

murkla
2

Måste fråga ; VAd mår de  bäst av att stå lite skugga eller bara sol.

Jag har en raberber som min sambo inte brydde sig i så de växer mellan pallar, Jag vill flytta den.

Vart bör jag sätta den?

Bjornen
1

I fukthållande lerjordar kan de växa i full sol eller halvskugga. På lättare jord bör de stå i halvskugga. Rabarber överlever också på riktigt skuggiga ställen men bladen blir blekare och stjälkarna magra. Möjligen att de innehåller lägre halt av oxalsyra på skuggigare ställen ?

dolfen
0

Själv har jag victoriarabarber i kruka och blev besviken på den tama smaken.

Som jag kom ihåg det (då jag smakade markodlade victoriarabarber för länge sedan) var dessa mer härligt sura, än min krukvictoriarabarb.

Står i söder.

Kan närings-sorten ha med smaken att göra? (Jag kör med Blomstra till allt.)

Skulle typ blåkorn göra skillnad? Rabarber vill ju ha minst två av bokstäverna i NPK (och helst organiskt).

Bor i flerfamiljshus, så hönsgödsel är inget alternativ, då det (som jag minns det) luktar rätt starkt.

Hmm. Kan rabarberna vara felmärkta? Obestämd

Bjornen
1

Rabarber trivs i djup, lerhaltig och näringsrik jord och odling i kruka är inte så lämpligt. Karaktärsdrag kan förändras då de odlas på inte alltför bra sätt. Normalt överlever rabarber i kruka men skörden blir lidande.

I en normal handelsträdgård är ungefär 20 % av perennerna felmärkta. Kunniga trädgårdar borde se skillnad på de vanligaste sorterna av rabarber, men många bryr sig inte om hur de är märkta. Felaktig märkning brukar de inte bry sig om utan bara de får sälja.

Även buskar och träd är ofta felmärkta, trots att detta är olagligt. Men många gånger dröjer det något år innan man kan konstatera att blomfärgen blev fel (t.ex. syren) och då har man glömt vad man egentligen köpt. Men dessa ska naturligtvis påpekas fast det gått flera år.

När jag tar hem växter är det vanligt med felaktig märkning. När jag ser mig omkring i olika handelsträdgårdar brukar jag mycket sällan läsa etiketter och skyltar utan jag läser av växtens utseende och art- eller sortbestämmer dem. Jag brukar ofta berätta deras korrekta namn, men det är ofta som man inte gillar att få reda på korrekt namn.