Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 8207 ggr
Hultan
0

Behöver tips på marktäckare!

Hej hopp! Jag är i full gång med att anlägga en trädgård. Jag har använt gamla fula stenplattor som rabattkanter och behöver nu tips på marktäckare som kan välla över och dölja dessa kanter. Kanterna är nästan 1 dm höga så det behöver vara en växt som "hänger" lite. Skulle blir så tacksam om jag fick tips här och gärna med bild bifogad på det ni tipsar om. Kan tillägga att jag inte vill ha blommor i färgerna: lila, blått eller rött. Behöver inte ha blommor alls utan kan också vara enbart grönt. Bor i zon 3, läget är sol till halvskugga för tre av rabatterna och mest skugga för en av rabatterna.

Med sunt förnuft kommer man långt!

vivica
0

Hasselört är en mycket fin marktäckare….vet inte om den kan dölja kanten helt….har själv planterat den i min trädgård i år…om du går in och googlar den och klicka på bildar så kan du se hur den ser utSkrattande

Tzatze
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nävor är bra marktäckare. Finns i många färger och höjder. Glad

Halvdansken
0

Hosta för den skuggiga sidan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Hultan
0

Tack för alla tips. Nävor är jag inte förtjust i tyvärr. Vill helst att den ska vara låg i växten.

WiolaH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mörkbladig Revsuga (Ajuga reptans), mörkbladig liten marktäckare som i maj-juni får 10cm höga stänglar med blå blommor.

Väldigt tacksam……. sprider sej med utlöpare som bildar rötter (man kan alltså leda utlöparna över t.ex. en rabattkant.

Låg växt som täcker marken helt med sina mörka blad, växer lika glatt i skugga som i sol (blir lite ljusare i bladen i full sol….)

Jag kan skicka dej några skott om du är intresserad, den är ibland svår att hitta på marknaden……. -kanske för att den är så lätt att föröka själv

Hittade en bild där jag tagit några plantor för att skicka till en vän, hoppas du får en uppfattning om hur den ser ut…….

WiolaH
0

Ursäkta, missade att du inte vill ha blommor i blått……. men revsugan blommar bara en kort tid och 11½ månad har du en vacker marktäckare…….Med långa revor som du leder dit du själv vill eller helt enkelt klipper av och flyttar dit där du vill ha marktäckning…….Flört

Hultan
0

#6 ahh ska kolla upp den! Tack :)

Bjornen
0

Hasselört bör stå i skugga, men möjligen kan amerikansk hasselört och kalifornisk hasselört (blev inte så långlivad hos mig) fungera bättre eftersom de bildar nya blad på våren.

Bra hängade växter för sol är mossflox (vit, rosa, röd och blålila i många nyanser), kuddflox, silverarv (vita blomor och silverfärgade blad), backtimjan (vit eller lila), stortimjan, vinteriberis (vit), aubrietia (vit, röd o blå), Arabis (oftast vit), stenbräcka (rosa eller vit), aurikel (vit, röd, brun) och backnejlikia (rosa, röd o vit med många nyanser) är några marktäckare.