Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 4644 ggr
Aconitum
0

Fy för ohyra...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min marktäckande 'Swany' är full med rosenskottstekel-larver (visst är det väl det på bilden? - ihoprullade/-klistrade blad och bruna larver) och 'Europeana'-rosorna ilsket gröna av löss. Usch! Dessutom har en av mina sköna 'Peace' bestämt sig för att lämna in av okänd orsak. Vissa år vill man inte ha rosor… 

Det menar jag förstås egentligen inte, men ohyre-arbete är mindre skoj och när de dör får man ju sorg…Gråter

Christina
0

Faktiskt mår inte mina Rosor bra efter den här milda vintern. Fler än normalt har dött för mig och jag har också redan fått löss och stekelangrepp. Gick faktiskt runt och sprutade mot mina principer, men om det ska fungera så ska man egentligen spruta var fjortonde dag och nu är alla fågelungar ute och rör på sig, då då blir det ett dilemma.

Dessutom tog sorken minst fem Rosor av de nyplanterade….. De älskar mest de nya. De som lyckats överleva de första tre åren klarar sig märker jag. Min Balsgårds Freja som jag köpte nya i höstas är helt uppäten. Det är min andra Freja som gått åt. Undrar just om hon har alldeles särskilt välsmakande rötter?

Håller med om att ibland är det inte lätt att vara rosenfreak.