Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 4448 ggr
minky
0

vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

var ute o åkte bil tidigare i våras då ett hav av denna växt växte i diket.  kunde inte låta bli utan grävde upp lite o tog med hem…Skäms

rötterna är grova. o nu när blomman har blommat ut är det stora gröna blad, nästan som tussilago blad fast större

någon som har nån aning om vad det kan vara för något?

plutopellis
0

Hehe, din tjuv! Flört ingen aning men fin var den Glad bergis nån annan här inne som vet.

Tzatze
0

Ser ut som en vätteros.

minky
0

tackar så mycket… =) ser ut att kunna vara en sån…

googlade lite snabbt o ser att jag nog ska flytta den ur rabbatten…. en parasit växt är kanske ingen hit att ha där… ^^  får hitta på nån bättre placering av den… =)

men står att den växer i närheten av lövträd…. där jag hittade den var det helt öppet….

o får den blad senare? eller har jag med dennes värdväxt med?

Åsa S
0

Blomman på bilden är inget så fint som en vätteros det är ju det hemska ogrä'set pestskråp

Bjornen
2

Det är hanplantor av pestskråp. En införd växt från Kaukasusområdet. Jag har också sett dem växande på Krim i Ukraina. Den infördes som medicnalväxt och påstås ha använts vid Digerdöden. Det är dock ovisst om de ens fanns i vårt land under 1300-talet. Var vanlig vid vatten i herrgårdsträdgårdar och sprider sig mycket i fuktiga och leriga jordar. Den är dock lite svår att flytta.

Som tur finns bara hanplantor i vårt land, så den fröar inte av sig.Den kan dock bli mycket dominerande på stora ytor.

minky
0

Oj då… Då ska jag defenetivt flytta den ur rabatten. Kanske till och med slänga den helt…. Synd för det var ju så fina blommor på våren…. Men vill ju inte ha den överallt tack för hälpen… =)