Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7058 ggr
Emlielki
0

Återuppliva Krukväxt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Skrev detta på Florist iFokus också, men aktiviteten där såg dålig ut, så provar här med.
Fick en halvdöd krukväxt av min granne som jag hade tänkt försöka återuppliva. Men skulle uppskatta hjälp.
Hittills har jag tyvärr bara lyckats dödat alla växter jag haft, så Nu sa jag försöka motverka detta med att återuppliva en halvdöd växt.

Jag har hittills endast vattnat och rensat den från helt döda och lösa blad.
Ska jag även ta bort de döda ytterdelarna av de kvarstående bladen? Hjälper det eller är det bara något man gör av estetiska orsaker?

Ursäkta hunden i bilden. Han vägrade flytta på sig. ;P

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

[deen]
0

Härligt inlägg!

Det låter väl som en utmärkt början med lite vatten och kärlek. Ser lovande ut att du har grönt som kommer också, den ser inte alls döende ut! Plocka bort det vissnade vartefter så ger det sig nog. Kan inte tipsa om gödning eller så, för sånt vet jag för lite om, men jag brukar ha gröna fingrar i alla fall! Tungan ute

[deen]
0

Fin hund förresten!

Bjornen
0

Om det är torka som orsakat det dåliga skicket bör hela krukklumpen stå och dra i sig vatten så krukklumpen blir ordentligt genomvattnad. Tas därefter upp och får avrinna noggrant. Om det är skador från misshandeln är torra bladrester bara av estetisk natur. Unvik att ta bort något blad eller bladdel som är gröna. Dessa är ju viktig för växtens tillväxt.

Emlielki
0

#1&2 Tack för svaret, ska ge den mycket kärlek :)

#3 Misstänker torka, den stod utan tillsyn i trapphuset i en vecka innan jag fick mod nog att fråga grannen om jag kunde få den, Den var dock vissen redan då den ställdes ut.
Ska ge den ett vattenbad så fort jag får tid. Tackar för svaret!

Någon som kan säga mig vad växten heter förresten? Jag har noll koll på krukväxter.

/ Line Kinnari

kickboard
0

Om du sedan ser att den får liv igen kan det vara läge att plantera om den i ny jord och då brukar det ta fart.

[deen]
0

#4 Det ser ut som en dracena, men kan inte varianterna tyvärr. Har en likadan, så det skulle va kul för mig också att veta, hehe!

Emlielki
0

#5 Tack, det ska jag försöka göra :)

#4 Okej, får titta runt lite ;P Säger till om jag hittar något

/ Line Kinnari

vivica
0

Om du klippar bort den del av bladen som är vissent och lämnar det gröna kvar så ser den strax mycket piggara ut….lite ny jord och en rejal dusch kan göra underverkar med en växt…lycka tillSkrattande