Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2045 ggr
[Sajberlena]
0

Idiotisk fråga?

Har för första gången i mitt liv anlagt en köksträdgård!

Med sallad, morötter, rädisor och sånt.

För att undvika skadedjur och framför allt mördarsniglar har jag lagt över en fiberduk.

Min fråga är: När man vattnar landet, tar man bort fiberduken eller vattnar på på den?

Skratta inte åt mig, alla är vi barn i början!Skrattande

Bjornen
0

Man kan vattna på fiberduken i början innan uppkomst och när plantorna är riktigt små. Senare är det bättre att ta bort fiberduken före vattningen eftersom duken kan bli så tung att blasten kan skadas eller komma i kläm. Observera att för att undvika angrepp av morotsflugor på morötterna ska de inte gallras när det soligt och varmt eftersom då flyger morotsflugorna och v'ntar på att få känna morotsdoften för att lägga ägg. Alltså rensning och gallring på kvällarna eller när det är mulet.

[Sajberlena]
0

Åååh, tusen tack!

Prizma_o_Kristall
0

#0 Inga frågor är dumma eller idiotiska! Och tur är väl det, annars skulle jag bli utskrattad dygnet runtFlört

Och visst är det härligt att ha en så kunnig och hjälpsam person som bjornen till hands när man behöver fråga något? Glad

Kramar

[Sajberlena]
0

Man känner sig som fullkomligt borttappad när man ingenting vet… Och när man inte kan utläsa någonstans hur man ska göra så känns det som man borde begripa själv och att alla andra gör det utom jag!

Men som sagt - det är då för väl att det finns de som vet!

Nu är det vattnat, nu väntar vi med spänning på de små grödorna!Kyss

Håll tummarna!

Christina
1

#4 Tänk på att vi alla har varit nybörjare. Och att vi som odlat ett tag och redan gjort våra misstag fullkomligt älskar att få dela med oss. Skrattande

ikna
0

Problemet är väl bara att man inte håller mördarsniglarna borta med väven! Gråter  De kommer så lätt under den och sen ser man dem inte så bra. Dessutom är det lite fuktigt under väven och då stormtrivs sniglarna. Generad Så kolla under väven varje dag!Glad

[Sajberlena]
0

Nä, jag märkte det…

Lyfte upp duken för att hitta - ingenting… Dom åt upp ALLT. Det får bli grönsaker ur frysdisken på affärn hela vintern. Gråter

Bjornen
0

Så nya grönsaker istället. Vintergrönsaker kan ju sås ännu några veckor. Rädisa och sallat sås ju i omgångar. Rädisor kan du i alla fall så 5 omgångar under sommaren och sallat åtminstone 2 omgångar. Prova sådd utan fiberduk och lägg grov vass singel runt landet det brukar avskräcka sniglar och det fungerar åtminstone mot snäckor.