Vad gör nässelvattnet egentligen?
Att nässelvatten är bra att gödsla med står ju lite överallt, både i böcker och tidningar. Men varför är det bra? Vad är det bra för? Innehåller det kväve, t.ex.?
Vilka växter mår bäst av att gödslas med nässelvatten, bladväxter eller blommor eller både och? Hur mår buskar och träd om de gödslas med nässelvatten?
Finns det något annat gödselmedel som är bra att kobinera med, och finns det nåt som helt tar ut effekten av nässelvattnet som man alltså bör undvika?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Nässlor är kväverika och brännhåren består av kiselceller. Kisel ger växterna en bra motståndskaft och är stärkande. Använd inte utblommade honplantor då det kan bll en massa nya plantor av dem.

Jag har fått intryck av att nässelvatten hjälper mot löss på rosorna. Då ska man vattna med det i förbyggande syfte, så att lössen inte ger sig på rosorna. I övrigt tycks det fungera stärkande.

Okej. Jag plockade precis nyss bort ett par blad på två Rosor där det satt små svarta lusliknande saker och tuggade. Antar att det är "lusmammorna" som var på väg att lägga ägg…?
Kväve, det är bra för bladen, eller hur? (Försöker minnas allt man har läst.)
www.stuteriprecious.se

#3 kväve och fosfor är viktiga för alla växter (tillsammans med otroligt många andra ämnen)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

hur gör ni detta nässel vatten?

Jag brukar plocka nya, små nässlor (inte blommande) och klippa ned dem i en tio-litershink. Sedan fyller jag på vatten tills det blir fullt och låter blandningen stå och dra en vecka. Sedan tar jag en skopa av blandningen till den stora vattenkannan och vattnar i rabatterna. Allt eftersom nässelblandningen minskar fyller jag på lite mera vatten.

#6 okej jag har gjort detta och det blev alldeles slemmigt som alg vatten ungefär. har jag haft för mycket nässlor i vattnet då eller?

#7. Det verkar som om du har fått till en utmärkt blandning
.

Urin fungerar faktiskt väldigt bra som gödning också, fast man kan nog gödsla nässlorna med det också. Jag har nässlor främst för alla fjärilslarvers skull
//Olle

#8 åh vad bra=)
#9 nej jag tror folk blir fundersam om jag sitter och pinkar på tomaterna i växthuset =P

#10 du skulle ju kunna använda potta om du inte vill sätta dig på plantorna 
//Olle

#11 nej tror jag håller mig till nässelvattnet. =) men tack för tipset

Jag plockar nässlor som inte har blommat, typ 2 tjugolitershinkar fulla, tömmer dem i min pannmur och fyller på med vatten tills det täcker. På med lock, vänta 1-2 veckor, späd och vattna! 
Just nu har jag en "laddning" i pannmuren som har stått i snart 3 veckor, eftersom allt inte gick åt när jag gödslade sist. Tror ni att det funkar att vattna med fortfarande eller har nässelvatten ett bäst-före-datum?
www.stuteriprecious.se

Luktar det inte pecka??? jag har fått för mig det så därför brukar jag inte nässelvatten…men kanske skulle bli billigare än Biobackten som jag gödselvattnart med nu…hur är det med lukten??? vad jhar ni för erfarenheter??

#14 Mitt luktar bara illa precis när man rör om efter att det har legat i en vecka. Lite kanske det luktar när man vattnar också, men absolut inte jätteilla och det luktar inte illa om rabatterna sen heller.
www.stuteriprecious.se

Nässelvatten kan användas efter några dagar eller efter jäsning efter några veckor. Verkan är ungefär lika under lång tid men kvävet borde till en del minska ju äldre det är.

Okej! :)
www.stuteriprecious.se

min farmor hade världens trädgård när vi var små med otroligt blommande växter för den zon hon bodde i i norra värmland. jkag var med när en vännina frågade henne hur de kunde vara så vackra..nattapottan svarade farmor…
#18 hahaha =) Ok på blommor, men vill man verkligen att ena tomater ska växa utav kiss? =)

#19 Det ska ju spädas med vatten, så det blir ju inte så mycket ren urin per planta. Men jag skulle i så fall vara mer oroad över vad jag äter och dricker och hur det påverkar urinen. Coca-Cola till exempel ger ju ökad mängd fosfor i urinen, vilket kanske inte är så bra att överdosera blommorna med, vad vet jag? Men äter man "rätt" och kroppen mår bra så är nog urinet väldigt bra att gödsla med.
www.stuteriprecious.se

här sprider bönderna krav-godkänt gödsel..det som korna skiter ut och kissar…

#21 jo men korna äter ju saker från naturen tror knappast dom dricker coca cola direkt =)

Coca-cola skulle inte ha en chans att kunna godkännas som tvättmedel för sin hög halt av fosfater och är nog idag den största orsaken till utsläpp av fosfater i sjöarna.

Kissar du på rätt ställe, som i en toalett i en stad med bra reningsverk eller en våtmark så ''renas'' stor del av de gödande ämnena bort. Då anser jag läkemedelsrester vara ett större problem, då detta inte kan renas från kommunalt avloppsvatten pga höga kostnader/dålig teknik för sådant.
#23 Vet inte om jag skulle vilja tvätta med cola, skulle bli så kladdigt då. Ush, massa socker i kläderna
//Olle

Varför dricka en massa fosfater ?

Det visste jag inte om cola.
Det drack ungarna av senast idag.
Rätta mig om jag har fel: Nässlor tar upp en hel del nitrater (salter = gödning = växterna växer bra). En del nitrater kan vara skadliga (i stora mängder) om nässlorna växer i och omkring gödselstacken.

Växter tar upp nitrater (och särskilt nässlor) under dagen som omvandlas till nitriter under natten. Nitriter kan i vår kropp omvandlas till canserogena nitrosaminer. Därför bör man inte skörda växter tidigt på morgonen utan vänta till eftermiddagen.
Idag lagade jag till nässelvatten! Hoppas det fungerar bra, tycker det är trist att vattna rabatterna med köpegödseloch vågar inte lägga ko- eller hönsgödsel i dem ifall det blir för starkt och näringsrikt för dem.
Blanda en näve algomin i nässelvattnet så luktar det inte så mycket.
Artikel i ICA Kur.av Rolf Pettersson förskare -
Recept på Nässelvatten:
Plocka en hink full med nässlor. Fyll till brädden med vatten. Sätt på ett lock så att inte vattnet dunstar bort. Då luktar det mindre. Sätt till en handful benjöl, som tar bort en del lukt och ger ett extratillskott av fosfor och kväve. Rör helst i hinken varje dag så att växtresterna löses upp.
Efter 14 dagar är näringen som bäst. Späd nässelvatten 5 -10 ggr med vatten (outspädd nässelvatten blir för starkt och kan skada rötterna).
Vattna träd, buskar och grönsaker med nässelvatten ett par gånger i veckan under tillväxten. Inte under frukttiden då behövs inte så mycket näring.
Man kan också förebygga brist på s.k. spårämnen hos fruktträd (när bladen är ljusgröna) genom att spruta med nässelvatten på bladen. Blanda i 1%-ig lösning av torrmjölk i nässelvattnet så fäster det på bladen. . . .
Enbart nässelvatten ger ett fullvärdigt mineralnäringsmedel till västerna, anser R. P. Men fosforhalten är ganska låg och därför är det bra med en handfull benmjöl i hinken.
Bästa näringsinnehållet har nässelvattnet efter 14 dagar. Därefter är det bra ännu en tid, men efter några veckor börjar giftiga bakterier att bildas som kan förgifta rotsystemet.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

#30 vilken bra artikel…
Kan man använda nässelvatten som gödning till gräsmattan?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja-alla vettiga svar finns här! Själv använder jag gödsel
vatten från nässlor. visst luktar det pyton--men härlig effekt"!
min privta hemsida--ej kommersiell-
bara för nöje och njutning; www.skogstradgarden.se
rekommenderar svaret via "30. Ica
Oj vad mycket det kom upp om detta ämne :)
Jag tänkte bara tillföra lite om hur jag gör.
Jag plockar nässlor tidigt (innehåller mest kväve då) som jag sen som vanligt lägger i vatten med en syresten kopplad till pump i botten.
Sen låter jag det stå och bubbla ca 1 vecka.Jag brukar även tillsätta vetekli för att få upp magnesium halterna lite mer.
Detta är av de tidiga nässlona på sommaren.
Plockar man sen nässlor som blommar (eller precis innan) och gör samma procedur så får man en näringsblanding som inte är lika kväverik men dessto mer magnesium och fosfor som lämpar sig för blommande växter.
Jag personligen tycker att just nässelvatten som näring även håller borta mycket skadeinsekter som jag såg att flera andra påpekade.
Vill även säga att efter att ha haft mycket skadeinsekter en period så upptäckte jag att min Dr Westerlunds blomma var utan skadedjur, trota att de flesta andra hade drabbats så var denna alltså helt utan. Så jag testade att göra som när man gör nässelvatten, fast med en Dr westerund. Hitills så verkar det fungera bra. Har inte vattnat så länge med den blandningen än för att kunna ge några konkreta svar på hur det hjälpte eller ej.
Men så fort jag har resultat kommer jag att posta dem.
Sajtvärd på traning.ifokus.se/

Jag misstänker att använda pump till nässelvattnet gör att kvävehalten minskar genom ökad avdunstning.
Unga nässlor har låg halt av kisel (brännhåren) och den ökar vart efter de växer. Kisel fungerar som allmänt stärkande och därigenom mindre skadedjur, däremot ger mycket kväve lite svagare plantor och mera intressant för olika skadedjur.
Man bör alltid undvika blommande honplantor eftersom det finns risk att det blir frön som kan ge upphov till fröplantor av nässlor.
Morötter bör inte ges nässelvatten sent på säsongen, då risken för de spricker av den höga kiselhalten ökar.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
Är det ingen som använder Vallört att göra gödselvatten av? Jag har använt det i några år med väldigt gott resultat. Använder även nässelvatten, men mest vår och försommar (innan nässlorna går i blom)
Har även använt vallörtsblad som en del av vintertäckning för vissa växter och de har fått en betydligt bättre tillväxt än de som inte fått några vallörtsblad….
Någon mer som har erfarenhet av detta eller vet vad Vallörten tillför växterna?

#37 lägger du det oxå i vatten då?
Ja, precis…… -tillsammans med en bunt åkerfräken som jag kokt i 20 min och låtit svalna innan jag slår det över en hink fylld till 2/3 med repade Vallörtsblad.Låter det stå (övertäckt) i 2 veckor. silar det och späder ungefär som nässelvatten, tills färgen är som svagt te.