Största vinbärsbusken.
När jag köpte mitt hus så hade det stått tomt i många år. Ägaren kom hit och klippte gräset på sin höjd. Det fanns inte så mycket växtlighet eller så förutom några stora träd och den här gigantiska rödvinbärsbusken. Tanten som ägde huset (innan han som inte bodde här ägde det)blev sjuk i början på 80-talet. Tippar ändå på att den är ännu äldre. Enligt grannen har den stått där sedan 50-talet. Den är ca 4m i diameter och jag trodde inte det var en vinbärsbuske när jag såg den första gången. Ger enorma mängder bär som är stora som vindruvor.

Vilken fantastisk buske! En sort att vara rädd om och kanske dela med sig av till alldeles speciella vänner. Min erfarenhet är att buskar som inte skötts om snarare får bär som är mindre och mindre i storlek. Undrar vad din sort heter.

Det är inte ovanligt att röda vinbär självsår sig och det inebär oftast mindre och färre bär, men det är ganska vanligt att dessa blir ovanligt stora med tiden.

Det som är så otroligt är trots att den vanvårdats så hemskt så ger den enormt med bär… Kan inte förstå varför men på nåt konstigt vis måste den ju trivas ändå… Har ingen aning vad den heter tyvärr..

Det måste vara en supersort. Var rädd om den!

Om det är gamla planterade röda vinbär är det av sorten Röda holländska som har sålts i vårt land sedan 1600-talet.

Om nu bären är riktigt stora, så förundrar det mig. Den måste ha utvecklat en alldeles egen kraft.

#6 Ja i regel så brukar sv.vinbären vara större än dom röda men inte på den här busken. Dom är som sagt enorma. Ska höra med den lokale trädgårdsmästaren vad han tror..