Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 7394 ggr
raggorgeous
1

Nån som har blåvinge utomhus?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har köpt mig en supervacker "Blåvinge" (Ugandense) vilken jag är mkt nyfiken på! Står på Odla.nu att man kan ha den som uteväxt på balkonger, uteplatser mm..

Jag har tänkt att ha den på en ljus, delvis solig plats i en stor urna med spalje att växa uppför.

Är det nån av er som har erfarenhet av den som trädgårdsväxt? Övervintring? beskäring?

LÄnk: http://www.tropicalhibiscus.se/ov_blavingeklerodendrum_clerodendrum_ugandense.html

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Bjornen
0

Visst kan den odlas i trädgården under förutsättning att temperaturen inte understiger 5-10 plusgrader. Normalt inte odlingsmöjlig på friland i Europa utan man bör nog räkna med att odla den söder om Medelhavet. Ovillkorligen frostfritt och tål beskärning bra och kräver ständig beskärning då de växer på friland. Tål dock även sval övervintring.

Alexander/zon3
0

Antar att du har testat den på olika platser i medelhavsområdet då du vet att den inte funkar där ? finns frostfria områden i medelhavsområdet och där ser jag inte varför den inte skulle klara sig. Här i sverige är dock en temp på +5c som lägst en ganska bra gräns.

Bjornen
0

Härdigheten är zon 10-12 och i Europa finns zon 10 på sydöstra Sicilien och sydöstligaste Spanien och Portugal och därför anser jag den inte NORMALT är härdig i Europa. Kanske också kan fungera på några ställen i Nordnorge där det finns några mycket små områden som är frostfria. Jag vet dock att den inte fungera att odla på de varmaste delarna på Krim, då jag vet att de provats i Nikita botaniska trädgård på Krim (som anses vara en av de mest gynnade områden i Europa) utan att de överlevt någon längre period.

Alexander/zon3
1

Jo jag har bra koll på zonerna i eruopa och vet även vad denna växten tål. Läste att den i usa klarar mycket kallare, och skjuter nytt från rötterna efter frost.

Vad jag hittat på nätet så kan Nikita få frost om än bara lättare frost har dock aldrig varit där själv. Skulle tror det finns fler områden i södra europa där den kan växa. Dock är det väl inte så relevant med odlingsråd för sverige. För känslig är den mot kyla.

Bjornen
1

Jag har varit i Nikita några gånger och även guidat besökare där. Vissa partier av trädgården är frost mycket sällsynt medan andra delar av trädgården är mera frostlänt.

raggorgeous
0

nu tror jag vi kom ifrån min fråga lite… ;) men jag har iaf planterat den med U-jord i stor kruka och den står på solig, varm plats så får jag väl helt enkelt se om den vill leva hos mig :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se