Var ska kaprifolen ta vägen?
Jag har en växt som jag tippar på är en kaprifol, som står mot husväggen just nu. Besiktningsmannen var väldigt tydlig med att inga växter får ligga mot fasaden, så den måste flyttas. Men var ska den ta vägen? Jag är inte så värst förtjust i den, så min första tanke var att kasta den (faktiskt) men jag tänkte höra med er först om den kan få nytt liv någon annanstans? (Ni får gärna ta den om ni vill ha den!)
Spaljé mot väggen är uteslutet, för den väggen ska få en helt ny rabatt och där kommer inte en klätterväxt av det slaget få rum.
Har ni några förslag på var en kaprifol kan hamna i en trädgård som min, där allt är platt och tråkigt just nu? Det finns inga höjdskillnader eller nåt som man kan utnyttja, bara plan gräsmatta.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Vår vilda kaprifol växer runt klippor p¨å västkusten. Kaprifol kan även växa på marken men det är alltid bättre om marken är kuperad eller om det finns några stenar. Annars kan de planteras vid något träd eller också får man göra något typ av stöd som i och för sig kan vara ett mindre dött träd.

Mmm, ungefär min tanke. Vilket läge vill den ha? Hur mycket breder de normalt ut sig? (Kan man plantera annat runt, eller kommer de "försvinna" i kaprifolen?)
www.stuteriprecious.se

Väl utvecklade kaprifoler har ett massivt rotsystem och allt för nära växer nog ingenting. Läget är bäst soligt eller halvskugga men de klar också mera skugga men blomningen blir sämre. Gamla exemplar kan bli mycket stora men de kan ju beskäras (bäst efter blomningen för att mista så lite blomning som möjligt).

Jag har en bekant som satt en stadig stolpe och snurrat grenarna runt den som en stam. Klippt alla smågrenar någon meter upp och sedan format resten som en trädkrona. Det har tagit några år att forma den men nu är den väldigt fin.

Det lät ju häftigt Sachs. Har en gammal Kaprifol som jag flyttat ut i periferin på stugan skulle kanske vara något att testa med den

Lite som en humlestör då. Vore roligt att försöka. Jag har en urgammal kaprifol som flyttades till en 'skamvrå' bakom gäststugan just för att den verkade ha slutat blomma. Och då satte den igång igen förra året. Och nu ser jag att den börjat växa ordentligt.

#0 Det där med växter nära husgrunden är alla besiktningsmäns fasa tycks det. Min sons lilla familj flyttade in en villa i höstas och de fick höra att alla vackra pioner och Rosor som varit förra ägarens stolthet och glädje under många år måste bort. Så nu är de puts väck och det ligger en halvmeterbred grusremsa runt huset.

#8 Jo, det är trist, men de säger det ju av en anledning. Husgrunden här har flyttat sig, troligen på grund av att marken är lite lerig och för att det växer mycket (rötter) runtom, och det medför att när det regnar så stänker vattnet emot stenarna i grunden och upp på träet i panelen, vilket på sikt kan orsaka fuktangrepp. Panelen ska ju ligga nån centimeter utanför grunden för att problemet inte ska uppstå, men här har grunden åkt ut flera centimeter utanför panelen. Det måste jag lösa med en ränna som vattnet kan rinna av på, istället för att studsa ner mot grunden, samt att jag måste ta bort alla stora växter runt huset, inklusive en jättestor gran och den där kaprifolen.
www.stuteriprecious.se

I byordningar för Hälsingland och flera norrländska landskap förbjöds plantering av växter vid husväggarna under det tidiga 1700-talet.

Jo det var förstås klokt. Sonens hus måste få en ny dräneringsgrav runt ikring huset så det är klart att det var ett måste.

Läckert - bra tips !

Den gillade jag Sachs

#12 Skoj! Hur lång tid tog att dett få den sådär?
www.stuteriprecious.se

Enligt min bekant tog det bara ett par år. Sen får man ju hålla på att klippa och forma "kronan" som man vill ha den.

När jag byggde min vinterträdgård så var jag tvungen att ta bort en kaprifol som stod mot väggen. Planterade den då nära en doftschersmin och lät den växa på dess grenar. Nu ringlar den upp nästan i topp på schersminen. Det som är bra är att först blommar kaprifolen, och på sensommaren så kommer blomningen på trädet.
Jag har också en kaprifol som behöver stöd, tack för tipset zachs.

#16 Tack, jag ska fundera på det där. Frågan är bara var den ska stå i så fall, jag håller ju på att ändra om hela trädgården från det den har varit till det jag vill ha. Idag ryker troligen thujorna, som idag är runt 10 m höga och skapar mossa i ungefär halva trädgården med sin skugga. När de försvinner kommer nog hela trädgården kännas större, eftersom de skymmer hela norrsidan just nu. Det är minst 60-80 kvm gräsmatta som inte syns från resten av trädgården.
Men kaprifolen ska nog få en plats den också, någonstans…
www.stuteriprecious.se

#20 Sött! Jag har inte ens tittat om min kaprifol har börjat blomma, den har klättrat så högt upp på huset så jag har inte lagt märke till den. Måste kolla!
www.stuteriprecious.se

#20 Urfint - roligt att se en kaprifol växa på det sättet. Har aldrig ens tänkt på att det är en möjlighet.