Vad heter denna växt?
Ser ut att vara en slags näva
Ev. Kungsnäva
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Men den luktar inte som de andra nävorna som finns runt tomten?

Sannolikt är det en korsning med blodnäva. Ev. spontan korsning med skogsnäva kanske. Blommans färg är lite blek för att vara ren blodnäva och flikigheten på bladen känns inte riktigt korrekt. Hårigheten på knoppar och blomskaften syns dock inte på bilden. Blodnävan är den enda näva som trivs i full sol.
Min mor har tagit det från Alvaret på Öland

Ogräs är ingen växtgrupp, ogräs är nåt som växter där man inte vill ha det. Mina Akelejor är ogräs på vissa ställen, men jag sprider ut frön på andra. Samma med Nunneört, daggkåpa, nävor, klockor osv.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Den sista bilden visar tydligt på blodnäva, men blomfärgen är för blek. Den borde vara rödlila istället för den nu rosalila till rosa och eventuellt ovanligt stora blommor. Med tanke på ursprunget ev. korsning även med ängsnäva.
# 7 Fast vissa arter är förädlade och det är sådant som jag menar inte är ogräs. Ogräs, inte förädltat, har betydligt större växtkraft än det som är förädlat.

Dvs du kategoriserer alla vilda växter som "ogräs"?
Din näva liknar en Max Frei. Men det är det nog inte. Spelar det nån roll, om du nu gillar den?

Många vilda växter är vanliga även i odling. En del är hybridiserade eller selekterade för en viss egenskap som avviker från den normala formen. Även olika mer eller mindre spontana mutationer har tagits tillvara, fast de i naturliga bestånd skulle inte överleva på sikt.
Ogräs är väl motsats till gräs och skulle i så fall vara alla tvåhjärtbladiga växter. Ogräs är oönskade i olika odlade växters närhet och det är ju huvudsakligen olika gräs som man odlar till vår föda.
Det är en självklarhet att man vill veta exakt vad det är för växter man odlar. Det är det åtminstone för mig och jag gör allt för att forska fram det exakta namnet på växten. Trots detta har jag ett fåtal växter som jag inte lyckats hitta något korrekt namn. Några av dem är nog dock aldrig tidigare beskriven förut och kanske endast finns i min trädgård.

"Det är en självklarhet att man vill veta exakt vad det är för växter man odlar.". För dig, men inte för mig.
Bara jag vet sådär ungefär (pion, näva, astilbe), men exakt namn mm är inte så viktigt. Tycker jag om växten så får den vara kvar, annars åker den ut.
Det intressanta i detta fall är min mor tog den på Alvaret på Ölad vilket gör att den inte är någon odlad växt. Den börjar att breda ut sig alltmer och vad jag undra förutom namnet på växten är om den kan ta över i stenpartet, i så fall så får jag se till att begränsa den.

Om den börjar breda ut sig och du tycker det är för mycket så får du väl begränsa den. Spelar det nån roll om den är odlad eller ej? Jag har en näva som jag köpt som är en hejare på att sprida sig, det är olika från sort till sort.
Att den växer vilt betyder inte nödvändigtvis att den är vild. Trädgårdsväxter sprider sig också.
# 14 Tiil det Stora Alvaret på Öland?

Ja, fåglar och vind sprider frön. Det bor väl folk på Öland som odlar saker. Nu säger jag inte att det måste vara så, men växter har spridit sig över hela kontinenter under årens lopp.

Blodnävan trivs bra på soliga ställen och sprider sig, men samtidigt inte svår att begränsa. Det är säkert en variant av blodnäva eller en spontan korsning med blodnäva och någon annan näva (skogsnäva eller ängsnäva).
Förädlade växter brukar inte klara sig så bra i vilt tillstånd. Det är illa nog att få dem att klara sig i en trädgård.