Den skall blomma i Juni. Mina står i knopp och det dröjer nog ej länge innan de slår ut. Förra året så slog de första ut 7/6.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Blommar dom länge? Vet du hur höga dom blir?

Japansk akleja är en vårblommande (tidig försommar) växt som någon gång kan komma med en mindre blomning på hösten, men inga blommor på sommaren. Den är inte lik vanliga akleja som kan blomma flera omgångar under sommaren. Höjden på japansk akleja är 20-30 cm.

Tack för svaren,då får det bli vanlig akleja.

#5 åh vad fin,måste nog ha japansk också.
Några frågor om pastell, hur höga blir dom? ser blommorna lika ut?
Möjligtvis någon bild?

Japansk akleja har ovanligt stora blommor och är blåvita, men de finns också helvita och jag har även sett som rosa-vit.

Bjornen, min japanska aklejor (3st) hade skyltar och alla kan ju inte ha varit fel eller? men den är underbar ändå tycker jag. Så vilka har jag då om mina skyltar är felaktiga?
Maggan, här kommer en bild av min pastell akleja från förra året för den håller just på att börja blomma nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61 det är inte artren japansk akleja (Aqulegia flabellata) på bilden. Den liknar mera vanlig akleja och jag skulle tro det är Aqulegia vulgaris Olympica som också går under namnet Aqulegia olympica. Bladen liknar helt och hållet A. vulgaris. Japansk akleja har normalt bara tredelade blad. Akleja finns i ett otal korsningar och sorter och nya uppstår lätt om flera sorter växer i närheten av varandra.
Min japanska Akleja ser ut som den i #7. Den i #5 ser mer ut som en annan jag har som blommar betydligt senare.
Ska rota i mina bilder när jag kommer hem. 
Bjornen, mina tre aklejor (Aqulegia Flabellata 'Winky') har etiketten framför mig. Enligt bilden här så stämmer den med mina tre. Eller är det fortfarande fel?
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag tog en snabbtitt i SKUD och det fanns ingen flabellata som heter Winky där, däremot finns det en hel serie aklejor som heter Aquilegia vulgaris (Winky-serien)
och en av dem är just, Aquilegia vulgaris (Winky-Serien) 'Winky Blue and White'
Väldigt många växter i handeln är felmärkta skulle tippa att det nog är uppåt 40% av växterna som inte har korrekt märkning.

Det är inte artren Aqulegia flabellata är helt klart. Jag skulle gissa att det är korsningen mellan japansk akleja och vanlig akleja som borde gå under namnet Aqulegia x helenae princessakleja eftersom de verkar vara ett mellanting. Nu har jag inte sett princessaklekjan vad ja vet och kan inte deras utseende.

Jag har hittat bilder på Aqulegia vulgaris Winky Double Red-White och dessa stämmer väl med dina aklejor.

Den bör alltså heta Aqulegia vulgaris Winky Blue-White.

Barlow-sorter är dubbla och utan sporrar och de finns åtminstone med följande namnsorter: Nora Barlow (känd sedan 1500-talet i England), Black Barlow, Blue Barlow och Rose Barlow. Det finns ett otal av sorter och varianter av aklejor genom naturlig skillnad inom arterna och genom olika korsningar mellan de många arterna. I handeln är olika McKana hybrider vanliga och har ofta tvåfärgade blommor. Många aklejor kan ge upphov till stor variation vid frösådd.