Stora såhelgen för mig!
Fre-lö har jag äntligen kommit igång på allvar med mina sådder. Jag brukar vänta tills nu, eftersom jag inte vinner någon tid på att så tidigare då jag inte har extrabelysning.
Nu har jag sammanlagt 354 krukor av varierande storlek som står och väntar. Det mesta är ettåringar men också ett tiotal dagliljor och perenner som köpts som småplantor och knölar.
Tre 50-literssäckar med såjord gick åt. Och då har jag ändå frön kvar. Funderar i morgon på att skrapa upp några liter jord ur gamla potatislandet för att så de sista fröna. Jag har ett stort litet sumpigt område, där solrosor trivdes och växte förra året. Så i år vill jag ha en hel häck av solrosor där i rött och gult.

Heja dig Christina!
Jag tyckte jag var illa i "frö-träsket" men du slår mig, 354 krukor! Imponerande! Jag är visserligen inte "färdigsådd" än, men några 354 krukor kommer jag inte upp i. Om nu min make tycker att jag sår mycket så ska jag säga; "Det gör jag kanske men Christina är värre!!!" 
Vet ni jag räknade antalet tidningskrukor och toarullar igår med luktärtsfrö i, 74 stycken kom jag upp i. Var i all sin dar ska jag göra av alla luktärtor? Man måste ju liksom så en 10-12 stycken frö, i fall några inte tar sig, men tänk om de flesta tar sig, jösses med luktärter!! Jag kan nog lova att de flesta i min bekantskapskrets kommer att ha luktärt i sin trädgård i år…

Tycker att det låter härligt med så mycket luktärt i trädgården.Själv har jag inte satt sticklingarna som kommit upp i krukor än men det börjar att bli dax men då får dem nog flytta ut till drivbänken för inne får dem nog inte plats .Fast jag kommer nog inte upp till 354 krukor,tycker att det låter väldigt imponerande.Christina har du extra blombrädor i fönstrena ? eller har du ett väldigt stort hus ? Nästa år ska jag be min sambo att göra extra brädor till fönstrena,men jag hoppas fortfarande på att jag ska få ett växthus till 30 årsdagen som börjar att närma sig burr.

Jag sådde några av mina fröer för snart en månad sen. Det blev "bara" cirka 200 frön av blå kantlobelia och kanske hälften så många frön av lila/rosa/vit aubretia, och de har grott bra och fick nya krukor i förra veckan. Samtidigt sådde jag lila aquilegia, men de har inte grott.
Fröna kostade bara 5:- på utförsäljning, så de kanske var gamla…?
För ett par-tre veckor sedan sådde jag blå/vita riddarsporrar, små söta pysslingkragar och röd praktsalvia, men de sistnämnda har inte grott alls och de övriga har bara kommit upp litegrann. Jag sätter ut baljan som de är planterade i på bron utanför ytterdörren på dagarna, eftersom det är runt 20-25 plusgrader och sol där, men det har inte hjälpt praktsalvian. De får också "stöd" av en extra lampa på kvällarna.
Skulle gärna så mer, men var ska alla krukor stå? Jag har två köksbord som är proppfulla redan!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 Aklejor gror väldigt långsamt. Så ge inte upp hoppet. Men kanske också så några till. De kan stå utomhus och gro i sina krukor ända tills nästa vår och då bli utplanteringsbara.
Jag har ett fritidshus som är på 100 kvm och stora rummet är fullt med krukor. Så det ser inte så snyggt ut precis. Men vi unnar oss i år att sätta på elementet i växthuset på +5 grader. Det har varit ett par frostnätter men temperaturen har hållit sig över noll där inne om än med ett nödrop. Om det nu bara inte kommer ett riktigt bakslag med -10 eller mer utomhus om nättena, så ska det klara sig.
I växthuset hamnar det som grott. Och snart kommer de flesta krukor att åka ut dit.

Imponerande Christina! Det ska bli spännande att följa.
Jag har bara några enstaka frösådder, bl.a. Törnrosas kjortel som jag såg att du också sådde. Jag tycker det är en underskattad blomma, den har en speciell färg inuti "kjorteln" som jag kallar chokladlila. Förra året växte den metervis. Bilden tog jag innan den maxade åt alla håll.
Använder ofta rostfria vispar (helst ballongvispar) som klätterstöd. De syns inte ändå när klätterväxterna brett ut sig ordentligt. Fungerar jätttebra. Det är lätt att göra fynd på loppisar. Rundstickor är också lätt att använda som stöd.
Min Törnrosas kjortel är Nelsons.
Puffar för den.

Nej men va roligt att se din bild på Törnrosas kjortel. Jag har aldrig sått den blomman förut, utan föll bara för en bild. Sådde den 15 mars och med litet god vilja kan jag ana att en grodd skymtar. Den och Korean Beauty-klematisen är de enda som inte syns till av dem som jag sådde i första omgången, dvs 15 mars. Var den långsam hos dig i starten?
Ja, det är tredje året jag sådde den nu. Den har varit långsam så jag undrat om jag gjort rätt. I år sådde jag 4 mars. Den har stått inne på fönsterbrädet och har fått vänja sig den senaste veckan vid sol och luft på den inglasade balkongen och är nu 3-4 cm. På bilderna ser man inte ståndarna och pistillen som är vita/ljusa. Bäst sätt att visa är en bild underifrån! Kjortlarna som faller är de väldigt rara. Det röda är höljet som sitter kvar på kvisten.
Puff på sig igen, Törnrosas kjortel.

Skönt att höra att den är lite långsam. Gick och tittade igen och kan faktiskt se TVÅ groddar om jag plirar riktigt mycket. Så liv finns det. Då är det väl bara att vänta. Har inte särskilt varmt där den står nära mitt fönster, men ljust är det.
Hoppas ett par av de 15 små pottor jag sådde tar sig. Din ser underbart fin ut.

#4 Okej, då får jag väl fortsätta vattna den och hoppas att den kommer… Men det är en väldigt trist väntan! 
www.stuteriprecious.se
Det är väl därför den fått sitt namn Törnrosa. Det tar tid innan den blommar också, men sen ……..ah!

Om Humlan flyger förbi Höganäs nån dag med lite luktärter så kanske man kan byta mot något annat, en funkia kanske? Trallallaaaa…

Väntar ivrigt på att min Törnrosa vaknar och tar sig!

#12. Hmm, en funkia är ju alltid bra att ha… Det skulle vi kanske kunna ordna Ulrika!! Jag hade ändå tänkt ta en utflykt till "Bär & Grönt" en dag när jag inte har nåt annat för mig, mest för att jag är så nyfiken på plantskolan bakom de frestande reklambladen som kommer med jämna mellanrum nu under våren och sommaren.

Bär och Grönt är ett väldigt trevligt gardencenter. De har kanske inte särskilt ovanliga växter, men de har ett brett utbud och väldigt mycket Rosor och clematis. Sen har de mycket krukväxter och djurmat/tillbehör.
Jag bor bara några hundra meter därifrån, så skicka mig ett meddelande när du kommer!
Det är år två som jag försöker mig på Törnrosas kjortel, men de vill ej gro??? Jag har frön kvar så jag skall prova igen om jag hinner eller så blir det att så dom i växthuset nästa vår.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Idag kan jag se två groddar och möjligen en tredje på Törnrosa. Spännande det här.
Jag blir så avis. När sådde du törnrosa? För det står att man skall börja i januari för den behöver lång tid på sig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Groddarna är knappnålsstora. Sådde dem den 15 mars. Kanske blir det inget….
Jag håller tummarna att de överlever och blir fina. JAg tycker blommorna är så fina och vill så gärna ha denna växt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag håller tummarna.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Igår "råkade" jag komma hem med 5 nya fröpåsar; sommarrudbeckia, dahlia, pappersblomster, ringkrage, och doroteablommor, alla i rosa, gula, orangea, röda och vita nyanser. En riktig färgexplosion! 
www.stuteriprecious.se

Sommarrudbeckia har jag oxå sått, verkar trevlig blomma. Det är snart tid att skola om dom. Måste köpa jord idag.
Jag som förr inte tyckt om gula och oranga blommor har sått massor i den färgen i år… Man är ju inte sämre människa än man kan ändra sig…

#25 Jag gillar egentligen inte heller färger som orange och rödbrun, men i rätt sammanhang blir det nog snyggt. Jag håller en tumme för det i alla fall!
Förresten, är någon av blommorna jag nämnde i #24 perenna? Eller är alla ettåriga?
Pratade med mamma, hon har köpt några till fröer åt mig; backtimjan, brudslöja och bolltistel. Det råkar bara vara några av mina favvosar! Och igår när jag ändå köpte fröer så hittade jag en såndär 3-i-1-ask med solhatt, astilbe och trädgårdsmalva, allt i rosa. Så en sån var jag ju tvungen att skaffa också… tvungen… at gun point… 
www.stuteriprecious.se

#24 Dahlior överlever om du in knölen och förvarar den frostfritt. Då kan den planteras ut igen år efter år.

Jag var nog litet sent ute då som sådde den 15 mars. Men idag ser jag fem små groddar, så liv finns det.

#27 Okej, det ska jag lägga på minnet. Egentligen tycker jag inte om lökväxter som måste in och ut varje säsong, men blir de fina kanske jag gör ett undantag…
www.stuteriprecious.se

Men nu är jag redan less på alla krukor inomhus. Och växthuset är halvfullt med krukor med solrosor, som ska bli en häck i sommar. Känner nån igen sig eller har ni det prydligare arrangerat i andra rum? Här på landet har vi egentligen bara ett enda stort kombinerat kök och rum och sedan tre små sovrum,
Törnrosa är väldigt långsam även sen den grott. Ifjol började mina växa först i juli vill jag minnas och hade just kommit igång med blomningen ordentligt när frosten kom. Då sådde jag i början av mars.

#32 Kanske får jag ingen blomning i år alls? Får jaga fram en färdig planta från en plantskola istället. Men iofs har jag sått två färger av Blomman för dagen, en kejsarvinda Ipomea nil, och Slingerkrasse. Får nöja mig dem om inte Törnrosa vaknar upp.

Akleja gror inte så bra i rumstemperatur utan resultatet blir bättre vid kallhussådd. De gamla sorterna gror bäst sedan fröna har frusit. Moderna McKana hybrider och andra arter gror bra även utan frost. Aqulegia alpina kräver nog frost för att gro.

Min Törnrosa gav till slut två plantor. Båda mycket små. Har dem i en större kruka nu och kommer att låta dem vara krukväxter hela sommaren. Ska bli intressant att se hur mycket de växer och om jag öht får några blommor.