Rabattavgränsning
Jag håller på och gör en avgränsning mellan den invaderande gräsmattan och en stor rund rabatt. Den är 15 meter i omkrets så det går åt mycket sand. Har grävt ut ett "dike" runt rabatten och klippt av åtskilliga invaderade björkrötter från en stor björk i närheten, så jag har tänkt lägga markduk i botten på diket och upp längs båda sidor till marken, men måste fylla ut med billig plantjord på säck (utan ogräs) innan sandlagret, och marksten ovanpå detta. Frågan är i vilken ordning jag skall lägga dessa saker. Markstenen ska förstås ligga överst, men under denna? ska det vara markduk - köpjord - sandlager och marksten eller ska köpjorden för utfyllnad ligga i botten, sen markduk, därpå ett relativt tunt sandlager, ca 5 cm) och sedan markstenen. Mycket tacksam försvar!!!

Varför ska du ha jord överhuvudtaget? Varför inte bara köra sand?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hej, Halvdansken!
Orsaken är den att det går åt så väldigt mycket sand, eftersom omkretsen på "diket" är 15 meter, och vi har visserligen en stor hög under presenning, men det lär inte räcka. Därför hade jag tänkt fylla ut en del av utrymmet med den ogräsfria billiga plantjorden som dessutom är lättare att hantera.

Kan du inte bara fylla upp med den jorden du grävde upp när du gjorde diket? Eftersom du ska ha markduk och plattor så spelar ju det där med "ogräsfri" ingen roll.
Men du ska ha jord - sand - markduk - plattor i den ordningen.

"Billig plantjord" är oftast mycket dyrare än torv och mycket sämre. Beroende om torven ska användas som odlingsjord bör man välja gödslad och kalkad annars väljer man naturell som är något billigare. Lågt pH-värde på den naturella torven gör den inte så gynnsam för växter att etablera sig.
Tack för era synpunkter! Björnens tips om utfyllnadsjord: Eftersom jag råkar ha ett par säckar ogödslad torv hemma, så får det nog bli den i första hand.
Men betr. ordningsföljden på hur man ska lägga alltsammans, så var det faktiskt så som Halvdansken föreslog, som jag gjorde först. Men sen när jag låg och grubblade på detta och inte kunde sova, började jag fundera på det här med björkrötterna, som jag klippt av vid grävningen av "diket"… Jag hade inte hunnit mer än cirka tre-fyra meter så det är ingen större match att göra om. Vad jag undrar är om markduken stoppar vidare invasion av björkrötter på den nivån?? Om björken lika gärna skickar ut rötter på en lägre nivå än jag har grävt, så är det ju ganska meningslöst att lägga markduken lägst - eller inte?

Björkrötter kan knäcka grunden på ett hus, så var du lägger markduken spelar ingen roll om vi ser enbart till björken.
Markduken har man ju närmst plattorna för att förhindra rotogräs att komma upp. och det blir också svårare för fröogräs att få ordentligt tag.
Det tål att tänka på, Halvdansken. Jag tackar för inläggen om detta! Bussigt att svara!
Man kan också konstatera, att vill man ha några svar på sina frågor och undringar, så är iFokus ingen dålig kanal! Vad det än gäller för frågor. Jag har ställt den här frågan även till odla.nu men där har inte en kotte svarat, fast ett stort antal läst min fråga.
Många hälsningar och tack från Thörntaggen! Är det nån som vill komplettera med synpunkter så är även det välkommet!
Nja, jag håller inte med. När man lägger en plattyta lägger man markduk närmast jorden sen lägger man grus typ 0-18 för att stabilisera och packa och sen sand närmast plattorna. Jag skulle göra likadant men kanske skippa 0-18 om det bara är en avf´gränsningskant. Sen vill jag påpeka att markduken möjligen försvårar bef rorogräs att tränga upp, däremot förhindrar den inte att rotogräs som kommer med frö slår rot. Får ogräset stå kvar orört kommer det dessutom att växa igenom markduken och då kan det bli väldift svårt att få bort det.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tack, Torparmor för ditt inlägg. Jag tar till mig alla synpunkter och försöker göra det bästa möjliga efter rådande förutsättningar!
Hälsningar och tack från Thörntaggen!
Varsågod Thörntaggen.
Kom på en sak till - packa ordentligt under kantstenen och lägg den i nivå med gräsmattan då är det lättare att klippa gräsmattan ända ut mot rabatten

Intressant, det är skillnad på Danmark (där jag bor) och Sverige.
Några utklippta anvisningar om hur man lägger fiberduken.
"Fiberdug kan også lægges under fliserne for at forhindre ukrudt i at trænge op igennem."
"Både på terrassen og i indkørselen kan det være rart med et lag fiberdug mellem gruset og belægningen. Fiberdugen forhindrer ukrudtet i at etablere sig og kan gøre arealet til lugefrit område i årevis."
Här är tom en bild på det.
"Fliser" på danska betyder inte skärvor utan kakel/klinker/marksten.
Hej igen Torparmor och Halvdansken!
Jo jag hade nog tänkt att stenen skulle vara i nivå med gräsmattan, just för gräsklippningens skull!
Intressant att se bilder på en större plattläggning. Även om min plattläggning är av betydligt blygsammare omfattning. Grundprincipen är ju densamma fast tillvägagångssättet kan variera.
Tack för era inlägg! Hälsningar Thörntaggen
#11 skrivet av Halvdansken Mitt minne av Danmark är att marken består mycket av sand. Markduken är till för att skilja det påförda gruset att sjunka ner i jorden därför ska det vara under gruset. Visst påstås det ofta att det ska hindra ogräset att slå rot, men jag har annan erfarenhet. Jag har en grusyta på stdigt packad lerjord där markduken ligger direkt under gånggruset. Om man hinner dra upp gräs och maskros som direkt slagit rot i gruset brukar det gå att enkelt dra upp, men t ex revsmörblomma, lupin, kungsljus och Björnloka skickar sina rötter igenom en normal markduk (neråt alltså). Det räcker att man är borta 4 vrckor så kan det vara fullt. Kan man hålla efter så är det kanske inte så farligt eller väljer specialkvaliteter av markduken

Vi bor på moränjord, lera med småsten. Om du har upplevt sand så är du i Jylland (vilket är fantastiskt!).
Men just eftersom vi har stadig lera - och ingen tjäle att prata om - så är markduken just för att hindra ogräset att få tag i underlaget. Det är cement i botten.
Möjligen är det ett problem om man är borta i 4 veckor, men det längsta jag varit härifrån på 11 år är typ en helg.
Men du har helt rätt, man ska helt klart fundera på var man bor och hur årstiderna påverkar det osv. Good point.

Markduk fungera bra för att hindra växter att tränga upp genom duken, men växter som etablerar sig ovanpå duken kryper igenom duken utan problem.
Fiberduk (åtminstone på svenska) är oduglig för att hindra rötter. En äldre variant (som dock har slutat att tillverkas då den höll väldigt länge) kan dock fungera att hålla sand på rätt sida.