Mördarsniglar... =(
Vi har mördarsniglar. Miljooooner mördarsniglar. Överallt, precis fullt.
Grannarna berättade, när vi flyttat hit, att de inte brytt sig om att plantera fröer och grönsaksland, för sniglarna åt upp allting ändå…
I år slog jag på stort och anlade mitt första grönsaksland. La över fiberduk, matade på med Mördarsnigelmördarmedel runt om och allt var frid och fröjd. Rädisorna började komma upp, allt var underbart.
Idag är landet precis tomt! Finns inte tillstymmelse till varken rädisor eller sallad… Nån liten äcklig, avskyvärd mördarsnigel hade kommit under fiberduken och haft fest i mitt trädgårdsland inatt.
Jag skulle vilja mörda dem, allihop…
Haha, det är därför de kallas mördarsniglar, för att man vill mörda dem! Skämt åsido, stackars dig. Jag hoppas grönsakerna klarar sig. Det finns en massa tips på vad man kan lägga runt växter som man vill skydda. Kaffesump, kalk mm. Det finns också små elstängsel som skall hålla dem borta, kanske värt att prova.
jag skulle bli tokig av att ha sånna här på tomten.mwn varför finns dom bara på vissa ställen för och inte överallt??
De är ju ganska nya i vårt land. De kommer från sydeuropa och har väl kommit hit med växter och jord som importerats. När de etablerat sig på en plats så sprider de sig, och sprider sig sedan även till nya platser via jord och växter som flyttas. Än så länge finns de inte överallt i Sverige, men vi får nog räkna med att de snart kommer att finnas åtminstone i hela södra Sverige. De trivs inte i kallare klimat.
dom finns ca 5 km ifrån mig och jag hoppas att dom inte kommer hit.
Ni som inga har - Grattis… Vi har nog fått era också, känns det som.
Man kan nog inte riktigt föreställa sig. På mornarna får man kryssa sig fram för att slippa trampa på de äckliga, slemmiga sakerna - hela vägen är precis full! Jag ska ta ett kort en morgon, ska ni få se…
Och det sjukaste av allt - ca 1 km härifrån har dom inga alls! Jag begriper inte hur det är möjligt!
Till nästa säsong ska vi pröva det där med elstängsel har vi bestämt. Vi prövade sånt där snigelmördarmedel som vi strödde ut, och det funkade nog första dagarna, men det är så dyrt så det går inte att hålla på med. OM det nu blir några grönsaker får vi äta dem med andakt - det är nog de dyraste grönsaker vi någonsin ätit!

Min fru säger att om vi får dessa ( de finns 2 km från oss) så asfalterar vi hela trädgården!!!!)