Stjärnjasmin
Köpt en fin plata Stjärnjasmin… tänkte ha den på en sooolig, vindskyddad vägg intill min ytterdörr, med spalje att växa uppför…
Min fråga är om man kan ha den i en större låda och i så fall hur stor bör den vara? Jag har tänkt att den ska övervintra på samma ställe, räcker det då om man täcker över lådan på vintern? Ska man klippa ner den på hösten?
Tips tages tacksamt emot!
Här är den: http://butik.odla.nu/produkter/4091
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Den måste övervintra svalt men frostfritt så är det utomhus du talar om att övervintra den så tror jag det är ganska liten chans den överlever.

Stjärnjasmin (Trachelospermum jasminoides) är en städsegrön klätterväxt från Kina och blir upp till 6 meter hög. Härdigheten ligger på zon 8-11 (internationella zoner) och är inte möjlig att odla på friland i vårt land och följaktligen ännu omöjligare på balkong. Med tanke på att den är vintergrön tror jag att bästa övervintringen sker inomhus i rumstemperatur, men bör tas in i god tid före hösten eller "inhärdas" tidigt.
Ev. är övervintringsplatsen beroende på vilken är växtens naturliga ståndort.
#2 tack för ditt svar…
men köpte den från odla.nu där det tydligt står följande:
Stjärnjasmin
Trachelospermum jasminoides
Ljuvligt doftande, vridna stjärnblommor i maj-oktober. Växer med slingrande, vedartade rankor som behöver stöd. Vill helst stå i full sol i väldränerad, humusrik, pH-neutral jord. Tas in för övervintring. Odlas enklast i krukor. 1 stor planta, levereras i 9 cm kruka.Ska alltså gå att odla i kruka.. den verkar iaf må bra än så länge.. växer och är glad :) planterat i STOR väldränerad kruka med U-jord :) Hoppas den vill bo kvar hos mig :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hittade mer info på bakker.se
Stjärnjasmin ’Star of Toscane’ är en klättrande terrassväxt med slingriga rankor som kräver stöd från någon slags ram eller klätterställning som placeras direkt i krukan. Busken kan beskäras lätt efter blomning. För riklig blomning råder Bakker dig att gödsla din stjärnjasmin regelbundet med vatten innehållande växtnäring.
Stjärnjasmin ‘Star of Toscane’ under vintern
Stjärnjasminen är relativt härdig och kan tåla upp till -10˚ C. Bakker råder dig att placera din stjärnjasmin i ett svalt, ljust rum innan den första frosten sätter in och sedan vattna sparsamt. Temperaturen kan vara mellan 4-12˚ C. Med start i april kan jasminen hantera varmare temperaturer och mer vatten. Stjärnjasminen kan flyttas ut på din terrass igen från och med mitten av maj. Det är möjligt att lämna den här krukväxten utomhus under milda vintrar men se till att ta den inomhus under perioder av frost.
--> Får försöka ta in den innan första frosten då :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Ta Bakkers råd med en nypa salt det är INTE en seriös trädgårdsfirma och det är väldigt vanligt de har massor av fel i sin katalog och odlingsråd.
Mitt råd är att ha den ute sålänge det går, då får den vintervila ute. Sedan övervintrar du den i rumstemp med mycket extraljus, lite frost tål den på hösten. Den vill ändå ha en svalperiod.
Sedan när du tar ut den igen måste du avhärda den noga så du inte bränner den i vårsolen, ta ut den efter att frostrisken är förbi på våren-försommaren. En näringsrik och luckerjord med lägre ph.
Här är en tråd på ett annat forum som lyckas övervintra den några vintrar i kruka i ett skyddatläge zon 1, skåne.
#6 TACK för dina råd!! Ska kolla in länken! :)
Kan man ha den i vintervila i ett mörkt, frostfritt förråd eller - den behöver så klart kanske dagsljus? Med andra ord, den behöver in i mitt hem under vintern om jag förstår dig rätt? Tänk om den blir jättestor under sommaren, hur ska jag få plats? haha Kan man/bör man klippa ner den?
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Eftersom den är vintergrön ska den stå ljust och ju högre temperatur desto mera ljus behövs.
Nej den är städsegrön (behåller bladen åretrunt). Extraljus är ett måste om den ska stå inne.