Tagetes mellan kålplantorna
Tänker sätta frö, grönkål "Nero di Toscana precoce" och spetskål "Brassica oleracea" som jag har förodlat.
Undrar hur långt radavståndet skall vara från kålplantorna till tagetes och hur tätt jag skall sätta tagetesen.
Spetskål växer som vitkål = plantan slänger ut en massa stora blad som täcker ytan på jorden så inga andra växter kan konkurrera om näringen vid rötterna och sedan bildas huvudet i mitten. Jag tänker efter hur stor yta bladen täcker på jobbet, och plantor som växer som de ska täcker en yta på runt 50x50 så runt en 50cm mellan spetskålsplantorna kan man nog behöva, + det ska nog vara åtminstone runt 30-40cm avstånd mellan tagetesen och kålen.
Det finns många olika storters tagetes av olika storlekar men ofta kan man sätta dem ganska tätt små låga tagetessorter kan man ha bara 10 cm emellan.

Tagetes är en växt som reagerar bra på gödsel. Mager jord innebär magra plantor och fet jord innebär riktigt srtora plantor. En tagetesplanta av den vanlig småblommande typen kan vara 5 cm bred eller 40 cm (60cm) bred beroende på gödsling. Även sortvalet avgör storleken. Petite-sorterna blir normalt lite mindre.