Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 4915 ggr
davidia
0

syrenbuske

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en stor syrenrundell? på min tomt.jag tycker den är jätte vacker och har nog stått här i hur många år som helst.den är inte skött efter ordning men vacker är den.vad skulle ni gjort med den?klippa ner den till backen eller bara buska úr den lite!

davidia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är en till bild ifrån ett annat håll

Åsa S
0

Jag skulle gallra ur grenar och göra det äver flera år. Syrener brukar dock klara total nedkapning men många syrener brukar skicka upp miljontals rotskott när man kapar dem hårt de försöker snabbt återskapa bladmassan, rotsystemet är ju fortfarande stort och vill försörja en massa blad,

Bjornen
0

Det är väl inget större fel på den. Enstaka kan tas bort. Om man vill förnya den helt och hållet kan detta också göras. Gör det i så fall direkt efter blomningen då blir det inte så lång tid utan blomning. Efter nedsågning dröjer det några år innan det blir någon blomning igen. Total nedsågning gör att den skjuter mera skott nerifrån från hela häcken. En möjlighet kan vara att ta halva häcken ett år och vänta något år innan man tar andra halvan.

davidia
0

jag vill inte kapa ner den helt då den gör att den blir mindre insyn.men buska ur den kan jag alltså göra.har även tagit skott innuti för att sätta en häck uppe vid vägen så den är bra att ha på många vis!"