Svamp

Jo du det är lite väl tidigt. Om du har gjort som jag och köpt champinjonkompost. Köpte ett par lass för att ha som jordförbättring av en lokal champinjonodlare förra året och har faktiskt också fått champinjoner redan nu. Men under då dessa speciella omständigheter,

Jo det är lite märkvärdigt, men vädret har ju också varit märkligt med värmebölja i mars och april som följdes av svalare och regnigare väder.
Jag tror inte att det där är en champion utan en vit flugsvamp. (GIFTIG) Då champion inte ar en strumpa vilket svampen på din bild har. Jag tror iaf att det var så ;) Men jag skulle inte äta den iaf…
Nja, det var ingen strumpa på denna om du tittar noga. Bruna skivor och luktar lite mandel, mina päron lärde mig som liten skillnaden så att jag inte skulle ta fel på vit flugsvamp. Denna var helt maskfri och smakade utmärkt till den grillade köttet vi åt ikväll. Jag fick den helt för mig själv, eftersom min man har svampfobi, ulkar när han känner lukten av svamp. Älskar att plocka svamp dock, tursamt nog!
MVH,
Cizzi
#4# Okej, jag som kom ihåg fel;-)

Flugsvampar har vita skivar.