Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 3980 ggr
mariaa00
0

grönt på jorden i rabatten

Har gjort en ny rabatt för några veckor sedan. Köpte vanlig plantjord och satte mina perenner i. Veckan därpå fortsatte jag min rabatt med ytterligare ny plantjord och jorde rabatten dubbelt så lång.

Den första delen är ständigt fuktig och har fått en grönmossig yta på sig… Vad ska jag göra och vad är felet?

Har även fått dit en massa svartmyror.

Tar gärna emot tips så att jag kan rädda mina stackars perenner.

Åsa S
1

Köpt plantjord = mest torv, och i torv trivs mossa och dyl.  är det ren sån jord får man lätt en grön yta men det är inget som påverkar växterna. Det som väl mest påverkar växterna är att torv bryts ner till koldioxid och vatten så efter ett par år har jorden i rabatten sjunkit ihop rejält ifall man enbart har använt köpe"jord".

Inte heller myror påverkar växterna speciellt mycket.

Bjornen
0

Det verkar som den köpta jorden är för kompakt och troligen för finfördelad. Jorden bör blandas med sand/grus, kompost eller bark/barkmull för att få luftigare struktur. Eventuellt kan pH-värdet vara lite väl lågt och då blandas även kalk in i jorden. Säckjord innehåller mycket torv och där finns mycket sporer och till och med mossplantor kan finnas färdiga att börja växa. Ytligt skördad torv kan ha små mossplantor som är färdiga att börja växa. Mossan i sig själv är inte skadlig men om mossan börjar växa på en gång verkar det som jorden är alldeles för kompakt och då kan det bli syrebrist åt perennernas rötter och då blir tillväxten lidande.

Myrorna (nyttodjur som lever på diverse insekter) gör ingen större skada men om de bygger bon i plantorna kan det bli för luftigt åt rötterna och i värsta fall kan plantan torka bort.

Ahnna
0

Jag fick nåt liknande i min grönsaksrabatt. Jag murade upp en kant på ca 50 cm i höjd och hela rabatten är drygt 2 kvm stor. I botten ligger brunnen stallgödsel och halm och överst ligger vanligt plantjord. Det har vuxit som attan bland grönsakerna, men på ytan ligger ett tunt grönt lager. Som de andra säger, det är inget att bry sig om så länge det bara är litegrann. Ett skönhetsfel, kan man säga.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Det kan också bildas alger på jorden som ser ut som ett mycket mycket tunt skikt av grönt. Detta försvinner efter lite omrörning och torka.

mariaa00
0

tack för svaren!!!