Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 892 ggr
Ahnna
0

Kan de inte stå upp själva?

Jag planterade ut mina riddarsporrar och en liten akleja (den enda som grodde) förra veckan, men de har fortfarande inte rest sig. De bara ligger platt på marken, och under veckans regnväder har de liksom blivit fastsmetade i "leran". Kan de inte stå själva, alltså behöver de stöd, eller kommer de resa sig med tiden? De är kanske 15-25 cm höga. Jag trodde alla perenner kunde "sköta sig själva", så jag blev så snopen…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Växter som stått inne i jämn dygnstemperatur och lite dåligt med ljus blir alltid veka och det dröjer innan de har blivit stabilare.

Ahnna
0

Hmm… Det stämmer inte riktigt. De har stått i mycket ljus från gryning till sen eftermiddag, och värmen har varit väldigt ojämn. Eftersom huset inte är isolerat (bara timrat) och jag inte har haft elpatronen igång så har de bara fått "värme" varannan till var tredje dag, när jag har eldat. De senaste veckorna har utetempen till och med varit högre än innetempen.

Men jag får väl vänta då, och hoppas att inte hundarna springer sönder dem innan de har rest sig. Vovvarna har nämligen en förkärlek till att springa över alla rabatter jag gräver… *mummel*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Bjornen
0

Största problemet inne är att ljuset kommer från ett håll. Räkna med att det tar några veckor innan de är "avhärdade" för utomhusodling.