Kantväxt eller låg häck?
Jag ska anlägga lite mer "sofistikerade" rabatter i min gräsmatta, med såna där snygga låga häckar runt om. Jag älskar buxbom, men där jag bor är det egentligen smartast att välja Polar E framför mindre härdiga sorter, och då springer priset iväg… (De billigaste jag har hittat kostar 59:- styck och det går ju 4-5 på en meter.) Så jag söker andra alternativ till låga häckar eller kantväxter som ser lite "strikta" ut, eller hur man ska säga. Alltså inte så yviga. Perenner, givetvis. Kantnepeta har jag fnurlat på, eftersom den kan klippas, och lavendel också. Men båda ser så yviga ut på alla bilder jag sett. Så jag är lite skeptiskt.
Finns det någon annan tät häckväxt, liknande buxbom, som går att klippa till låg häck?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Isop blir prydligt att klippa till en kant. Det går tyvärr ut över blomningen att formklippa, men så blir det ju alltid när man klipper. Isop är billigt - du kan antingen köpa några plantor och dela dem nästa år eller driva upp från frö och plantera ut.

Isop…? Hur ser de ut? *Googlar*
www.stuteriprecious.se

Okej, isop verkar ju vara ett trevligt alternativ. Men var hittar man såna fröer? Plantor?
www.stuteriprecious.se

De är vanliga så fröerna hittar du nog i alla butiker - se på fröhyllorna bland kryddväxter. Eller beställd från t ex Hortogreen eller Impecta. Vi har lagt upp några fröfirmor och plantskolor som säljer via internet bland länkar här på sajten. Själv är jag en hängiven internetbeställare och tycker att det är bra kvalitet på produkterna från dessa firomor.

Från Horto Green har jag beställt förut, men salviafröerna som jag sådde nu på våren grodde aldrig. Vet inte om det är företagets fel, men det var himla tråkigt.
Jag har letat i Coops sortiment (mest för att jag hade den katalogen) och där finns ingen isop. Jag har inte sett dem på Granngården eller Plantagen heller, för där gick jag nyligen och snokade bland blåa blommor.
www.stuteriprecious.se
Annars är ju liguster det man brukar ta istället för buxbom om man inte kan ha buxbom. Den går att beskära i önskad form och blir tät och fin. Eller måbär.

Isop hör till kryddväxterna men kan ha försvunnit ur sortimentet hos vissa firmor. Plantor säljs också.
Liguster är väl lika känslig eller känsligare än vanlig buskbom.
Dvärgformen av måbär "Pumilum" är också ganska dyr.
Buxbom som säljs i små krukor är ganska billiga och de är ganska härdiga. Det är bara extrema vintrar som de mår illa. Jag har övervintrat små buxbom i krukor i zon 5-6.

Jag har hittat "vanlig" buxbom som ska vara härdig till zon 4, som jag bor i. Men törs jag verkligen välja den? Det vore ju himla irriterande om den inte klarade sig, med tanke på att det inte blir så billigt om alla rabatter ska ha buxbom runt…
Anisisop är det enda jag hittar i fröform, men den blir ju runt 70 cm hög, så den kanske inte är så rackarns bra att klippa?
www.stuteriprecious.se

Agastache anisisop övrvintrar sällan utan man räkna den som en ettårig eller i bästa fall som tvåårig ört. Som häckväxt bör man ju välja buskar eller halvbuskar som vanlig isop är.

Jag har båda. Anisisop med gula blad och lila blommor fröar av sig och återkommer men blir alltså nya småplantor.
Det är den vanliga Isop - den med vedartade buskar precis som lavendel - som jag klipper.

Hm… Buxbom hade ju suttit fint! Men, men…
Lavendel, kan man fröså det eller finns det bara som färdiga (dyra!) plantor?
www.stuteriprecious.se

Lavendel finns som frö, men de är lite nyckfulla att så. För bästa resultat vill frösådden helst frysa och tina flera gånger och bästa resultat blir det om man sår fröna inne och placerar dem i ett kallväxthus tidigt på våren. Frösådden kan ibland lyckas riktigt bra även på vanligt sätt.

Jag gör ett experiment - jag köpte ett ganska billigt 6-pack med buxbom igår, små plantor, och en påse med lavendelfröer. (Det fanns bara en kvar, vicken röta man har!) Jag tänkte plantera ut buxbomen och se om den överlever till nästa sommar, och så sår jag lavendel (jag vet att det är sent på säsongen, men vi försöker ändå) och ser om den tar sig. Det stod nåt om kylskåp på påsen, och ett sånt har jag ju.
Så får vi se om det blir bra i slutändan! 
www.stuteriprecious.se