Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6754 ggr
Gentle
9

Stockrosor

Hej jag har en liten fråga hur ska jorden vara där man har stockrosor ? Jag planterade flera stycken i ett land föra året och i våras så gav jag dem gödning men jag tycker inte att dem växer kan dem sitta för tät ? Har nämligen en annan stockros som är av samma sort men i ett annat land och den är dubelt så stor som dem andra .I dag när jag kollade dem som inte växer nåt nämnvärt så upptäckte jag små baggar som var svartröda i färgen vad kan dem vara för några ?Har nämligen sett att det är nåt som äter på bladen på dem men inte sett nåt tidigare fören nu.Kan nån hjälpa mig =)

Bjornen
0

Stockros vill ha tung och kraftig jord, men ändå dränerat eftersom vinterfukt försämrar övervintringen. Sandig och torr jord försämrar tillväxten. De behöver ganska stort plantavstånd eftersom de kan bli stora och omfångsrika, men då når plantorna ihop om  det är för trångt. Även alltför fuktig jord kan innebära minskad tillväxt och då brukar bladen bli bleka..

Gentle
0

Då kanske problemet är att det växer för nära varandra får försöka dela på dem.För dem är mörka i färgen så då är det kanske inte jorden det är fel på ?

Christina
0

Jag fick två år i rad rosrost på stockrosor. Små rostfärgade knottror på undersidan av bladen, så jag har gett upp att försöka odla dem.

davidia
0

jag har köpt en stockros och får nog plantera om den då det är lite grus där den är.

dette
0

sprider sig stockros??

Bjornen
0

Stockros kan sprida sig med frön och på gynnsamma stäälen kan självsådd förekomma. Den vanliga tvååriga kan bilda sidorosetter några år men förr eller senare dör plantan bort. Perenna stockrosor kan bli större och vissa arter kan bli ganska stora. Även den vanliga pernna stockrosen brukar inte bli alltför gammal eftersom den har lite tvåårigt med i generna och själva plantan åldras och oftast dör efter några år.Överlevnaden förbättras om plantorna inte tillåts bilda frön.

AnnaO
0

Jag har stockrosor som sprider sig ganska ordentligt. De frösår sig hela tiden där de står så jag vet inte hur gamla plantorna egentligen blir. Det är svårt att veta vad som är nya och gamla plantor när de står tillsammans. De har i alla fall stått kvar på samma ställe i minst 20 år. De står i ganska lätt lerjord, väldränerat och ganska soligt och verkar trivas bra där.

Christina
0

De stockrosor som vi planterat på vår varma vägg på vindskyddad plats på bakgården i stan blommar år efter år. Precis som nämns i #7 vet vi inte längre hur gamla plantorna är. De är förstås fröplantor, men känns som om och ser ut som om det är samma plantor som överlever.

zzaga
0

Jag fick rådet att ta bort fröställningen innan den vissnat ner helt , på så vis kan man lura den att blomma igen på samma rot.

/S

Christina
0

Ja det har vi gjort ibland. Fast vi har t o m skurit ner hela plantan en bra bit.