stor vitsippa??
någon som hört talas om någon sort av vitsippa som blir extra stor?? har en blomma hemma som ser presis ut som en vitsippa men jette stor.. undrar om det kan vara en vitsippa eller var det är förnågot??

Trillingsippa har lite större blommor än vitsippa med helare blad och samma blomningstider som vitsippa.
Andra arter är tovsippa med ludna blad blommar litte senare. Ängsanemon som blommar under sommaren med stora vitsippsliknande blommor och sprider sig raskt. Andra blåsippsliknande växter är balkansippa, knölsippa, flikanemon, narcissanenmon, bukettanemon, bäckanemon m.fl.

# 2 är tovsippa (Anemone sylvestris).
Nä nä den går jag inte med på! Sån har jag på ett annat ställe och den är låg, kritvit och vissnar bort efter blomning. Eller?? Mer ljusgröna blad oxå. Fast det kanske är den som är felnamnad då?
Den här på bilden är drygt 30cm är sådd som Anemone blanda eller bladensis men jag tycker den liknar A. multifida gul variant eller allra troligast A magellanica. Vad säger du om det?? Iallafall så är den riktigt fin!!
/Lillianna
~ Lillianna ~

Anemone blanda och A. apennina är lågväxande knölväxter som oftast har en höjd på omkring 10 cm som vissnar ner ganska snabbt efter blomningen. Ytterligare någon likartad art finns också som är nog tveksamma hos oss. Tovsippan blir omkring 20-30 cm hög med en första blomning under maj-juni och brukar ge en andra svagare blomning på hösten om de inte står alltför torrt. Vid extremt torra rabatter kan de vissna ner under högsommaren. Vildväxande på Öland och Gotland. På inte alltför torra rabatter blir plantan omkring 3 decimeter hög och ludenheten på bladen blir svagare. Flikanemon (A. multifida liknar tovsippan men är oftast något högre och 2-3 blommor på varje blomstjälk. Narcissanemonen är oftast något högre och har ännu flera blommor per stjälk. Anemone magellanica är jag inte riktigt säker på hur ser ut men jag har för mig att den har blekgula blommor och ganska lik tovsippan.
Det var ju inte helt lätt det här. Jag måste kolla då om det är flera blommor på samma stjälk för jag tror att det är det. Den blommade 2 ggr förra sommaren ,men säg det som inte gjorde det när sommaren var ända till november.
Blommorna är blekgula.
/Lillianna
~ Lillianna ~