Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3876 ggr
Izzzyz
2007-05-28 00:02
0

Bromsar

Vi har nyligen "övertagit" ett sommarhus av mina föräldrar och ska tillbringa våra sommrar där. Men det vi vet av erfarenhet är att om ngr veckor kommer det att vara invaderat av sommarens värsta plåga….BROMSAR.

Det finns både gråbroms och sådana där äckliga prickiga. Så under iallafall ca 2 veckor runte midsommar ( höperioden) så är de hopplösa.  När vi förr om somrarna var och klippte gräset så svärmade de runt om oss.

Finns det någon härute som har ngr bra råd vad det gäller dessa odjur? Vi har sett sådana här "lampor" som tar mygg och knott och sådant men vet ej om de tar bromsen med.

det börjar bli panik nu och det vore verkligen synd om vi inte ska kunna använda den härliga trädgården under en periodGråter 

// Tina

Christina
2007-05-28 00:19
0

Nej men så trist för er. Tyvärr vet jag inget annat medel än att bygga upp eget immunförsvar. Dvs när man blivit biten ett antal år, så får man mindre klåda. Men det gör tyvärr fortfarande ont just när de bita. Det enda vi kan göra för att skydda oss på högsommaren ,när vi jobbar med händerna i jorden och bromsen attackerar våra svettiga ryggar, är att ha rätt kraftiga kläder. Typ jeansskjortor.

Myggmedel typ Djungelolja verkar inte hålla dem på avstånd tyvärr.

Prizma_o_Kristall
2007-05-28 12:53
0

Usch ja. bromsar är hemska…. När min familj var i Danmark förra året och campade på en fin caping så fanns det e fin swinningpool där. (Som finns kvar ännu;) Men iaf så när man var i vattnet var dem hemska. Dom attakerade en så fort man var över vattnet. Jag fick väldigt många bett av dem, men det kliar inte på mig som skönt är. I mina ögon är bromsar det värsta som finns om sommaren. Dem är värre än myggor och getingar ihop! Har många bromsar hemma om sommaren… Getingar är inte så farliga tycker jag. Förra sommaren hade vi et stooort getingbo under taket på vårt nybygge. Det var inte helt klart och då flyttade getingarna indär… Det var nog runt 1000 getingar som bodde där, och fast det var endast några meter från altanen och vår ytterdörr så blev ingen stucken av dem. Dem var faktiskt sällskapliga av sig. Dem kom alltid och hälsade på en när man gick ut på morgonen. Då kom några stycken och liksom ställde sig i luften och tittade på en. Sen flög dem tillbaka till sitt bo. Men i slutet av sommaren ringde vi till anticimex så dem fick ta bort boet. För att dem inte skulle förstöra taket… Men ni må tro att jag saknade dem! Det var inte så att jag släppte en tår, men inte långt därifrån;)

Kramar

Christina
2007-05-31 15:14
0

Vilken gullig historia! Första gången jag läser något positivt om getingar. Riktigt roligt!

Prizma_o_Kristall
2007-05-31 17:04
0

#3 Ja, detta ändrade min inställning till getingar totalt…. Innan var jag jätterädd för dem! Men dem attackerar ju inte om man inte rör dem eller kliver på dem:) Inte dem jag träffat iaf…

Kramar