Penseer
Har en liten fråga om panseer till er.
När jag skulle klippa gräsmattan h'r om dagen upptäcker jag plötsligt två panseer i gräset under strax nedanför altanräcket.
Jag räddade de två och satte dem i en tillfällig kruka för att få växa till sig.
Fortsätter samla ihop utspridda saker och är då på väg till grusstället vi ar ställt cyklarna på. Där upptäcker jag ännu mer panseer.
Hur kan det koma sig att det växer panseer i hela grusgången.
Kan de växa vilt. Jag har då inte sått dem där i alla fall. Sammanlagt fick jag ihop ett trettiotal panseer där och ändå lämnade jag många som var små.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

De har nog blivit självsådda av de penseer du hade ifjol… De gör lätt det..

Vad skojigt. Så de borde kunna ta sig bra nu då jag satt dem i riktig jord och kanske bli lika stora och fina som de man köper?
Tänk vad skoj med sina egna :-)
Audiatur et altera pars
Älskar penseer! :D Sådde några åt mamma och gud vad dom har spritt sig! Jättefina mörklila. :) Dom verkar också lätta att odla?

Självsådda penseer har en tendens att bli mindre för varje generation och de gård då tillbaka till sitt ursprung och kanske återkorsar sig med styvmorsviol.

Hänger på tråden; hur länge blommar penséer? Jag planterade ut 20 plantor i april, de började blomma kort därpå. Nu blommar samtliga plantor med 4-15 blommor vardera - det är jättefint, verkligen - men hur längre gör de det? Några vissna blommor har jag plockat bort, men det kommer uppenbarligen nya hela tiden.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#5 Mina blommar fram till vintern. Plocka bort döda blommor och gödsla lite (inte direkt som nyplanterade) Brukar klara sig fint.:)

Pense kan blomma till vintern och även till och med övervintra. Men det krävs att man tar bort överblommade blommor och klipper bort fröanlagen. Under sommaren får de inte torka ur för mycket och helst ska de stå lite skuggigare och lite svag gödsling. För mycket gödsel minskar överlevnadsgraden..Normalt växer ju släktingen stvymorsviol på magra marker.

Ah, okej. Jag kanske ska flytta de gul/röda då, för de kommer inte se bra ut tillsammans med alla vita och rosa bommor som jag har sått och planterat i den rabatten…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag tänkte köpa några penséer nu i helgen, men de var tydligen slut för säsongen. Hmmmmm. Tacka 17 för det när de börjar säljas redan i mars, för att tycks tåla några minusgrader. Men jag som inte vill köpa plantor på vintern, hinner då inte få några. tydligen får jag köpa fröer och sätta.. Har fått självsådda förra året och de kom där jag tidigare haft krukor med dem. vet inte om det kommer några i år. Iaf så var de mindre och skrangligare. Jag fick köpa hornvioler istället. Varför kan inte penséer säljas även i maj så att man hinner få tag på några?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#9 Det beror på vart i landet man bor.. Här säljs dom i maj och är inte slut än..:)

Här säljs penseerna för fullt fortfarande. Inga problem att få tag på dem.
Audiatur et altera pars

Jag älskar penséer så jag köpte tre stora krukor i april för förstutrappan. Sedan drev jag upp från frö och de har börjat blomma först nu.