Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: trädgårdsdesignträdgårdstrenderträdgårdsprylar
Läst 4753 ggr
Heartbreaker
0

Anlägga trädgård..... HJÄLP :-O

Hej!

Jag har den stora lyxen att snart flytta in i ett nybyggt hus och med den följer även en tomt, såklart.

Det ska bli jätteroligt på alla sätt och vis att sätta igång att anlägga trädgården om det inte hade varit för det "lilla" hindret att jag är  helt befriad från ideér. Här står jag med en hel blank canvas och kan skapa vad som helst med jag kommer inte på något alls…Rynkar på näsan Längst bak i trädgården har jag en ganska brant kulle/slänt/ som säkert skulle kunna bli helt underbart fin…

Känner mig väldigt frustrerad och  villrådig, har ni handfasta tips, finns det någon här som är duktig på att göra en översikt på hur jag skulle kunna gå till väga?

Bilder finns om någon skulle kunna tänka sig komma med lite ideér.

/Frustrerad men arbetsvillig Heartbreaker.

Halvdansken
0

Om huset är helt nybyggt så brukar det största problemet vara att jorden är hårt sammanpackad av alla maskiner, så det är nästan omöjligt att få nåt att växa. Har man riktig otur så ligger det dessutom byggavfall underst, och ett litet lager matjord ovanpå.

Had jag varit som er så hade jag grävt några hål på ca 50 cm lite här och var för att se hur det ser ut under ytan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Heartbreaker
0

Tomten ligger på bördig åkermark och jag har varit dit i princip varje dag och kan med säkerhet säga att allt som ligger under ytan är 70-100 cm matjord, vi fick schakta enorma mängder innan vi kom ner till Lera/grus. Byggarna har varit väldigt bra på att få bort allt byggbråte. Jag inser att det kommer att behövas luckas upp innan det är dass för att så gräs och plantera det som planteras skall, nu återstår "bara" att klura ut VAD som ska planteras, hur det ska planteras osv osv osv.

Tack för dina tankar, tag tacksamt emot fler Glad

Halvdansken
0

Ok, bra att du vet det!

Så är det bara frågan om vilken zon du bor i och hur mycket sol det finns på olika ställen och hur mycket vatten det kommer och vilka växter/färger du gilla och hur mycket skugga det finns och hur ni ska använda trädgården (barn, altaner, köksträdgård osv)….

Foton är bra.

Heartbreaker
0

Jag ska fixa fram alla de olika sakerna du frågar efter.

Tanken är att all plan yta ska bestå av gräsmatta och altan, runt trädgården in mot grannar någon trevlig och lättodlad häck.

Alla sorters växter gillas men jag är sjukt svag för vackra bladverk i alla dess former, däremot är jag lite "grinig" när det kommer till att blanda olika färger, det har jag lite svårt för, det blir som "färgbuller" om nu det ordet finns… Men bladverk i olika former och nyanser med ett litet antal olika färger i form av blommande växter kan man nog säga.

Jag ska försöka få till några bra bilder, väderstreck och så. Det är i Skåne, västra delen, kommer vara ganska mycket sol på den delen av trädgården.

Halvdansken
1

"Sillsallad" brukar man kalla en sånddär röra av färger. Men färgbulle var ett smart ord!

Jag är ungefär likadan som du, jag gillar olika bladverk och älskar mina woodland (skugga) där det blommar på våren (lökar och sippor) men där det ju inte är så mycket blommor när bladen slår ut på träden och det blir skuggigt. Där har jag massor med ormbunkar, hosta och andra växter med snygga blad.

Heartbreaker
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är vår lilla slänt, uppskattingsvis är den ca 20meter lång och mellan 2 till 4 meter på "djupet", skulle tippa på att den är knappt 2 meter hög på högsta punkt.

Heartbreaker
0

Något nyare bild

Heartbreaker
0

Och en på bara slänten

målle
0

Har du provat Googla "trädgård", "rabatt i slänt", "rabatter" etc?

Jag Googlar ALLT när jag behöver veta eller bara få bra tips!