Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 3633 ggr
[Anna-N]
0

Kirskål

En fråga- HUR blir jag av med Kirskålen?. Den är överallt och sprider sej snart över hela trädgården.Gråter

Har ett land med fina gamla växter och så kommer denna hemska växt upp överallt. Det är helt orimligt att rensa bort den.

Någon som har tips o hjälp!

AnnaO
0

I ett trädgårdsland med perenner är det inte så lätt att bli av med den på annat sätt än att rensa, rensa och rensa. Är det hemskt mycket kirskål kan det vara lättare att gräva upp perennerna och byta jorden eller täcka rabatten med ett tjockt lager tidningar. Du kan sedan antingen lägga ett tjockt lager ny jord ovanpå tidningarna att plantera perennerna i, eller ett tunnare lager och göra planteringshål till dina perenner.

Själv försöker jag komma överens med kirskålen. Eftersom den växer överallt kring tomten så har jag inget hopp om att bli av med den. Under buskar och träd gör kirskålen inte så mycket skada så där låter jag den vara. Den är faktiskt en riktigt snygg marktäckare.

Bjornen
1

Om du flyttar perenner se efter att inga rotdelar finns kvar med kirskål. Bästa sättet är att tvätta rötterna på perennerna och sätt dem i krukor eller i rabatt sedan de är helt fria frå rötter. Vid riktig sönderdelning av perenner kan det vara en fördel att plantera dem i krukor före utplanteringen.

[Anna-N]
0

Tack för tipsen!

Ska väl på nått vis bli av med eländet! ;)

Pomperipossa
0

Jag har precis som #1 kommit underfund med att det bara är att finna sig i det…

dette
0

kör med jordfräs och lägg sedan på en svart gummiduk låt den ligga där i ca ett år..

Diana61
0

Dette, jag tror för det första att jordfräsen är ett dåligt val då det bara blir flera små rötter som i sin tur blir flera plantor av det. Man sprider bara eländet mera på det viset. Att ha en gummiduk över allt i ett år tror jag inte heller räcker för dessa eländiga plantor.Skrikandes

Bättre är att gräva upp så mycket man kan (och troligen bränna eländet) och ha gummiduk eller svart plast över det i flera år (troligen 3).Ledsen

Vad säger ni som lyckats bli av med den eller är det omöjligt? Inte tror jag det, utan det är tålamod som gäller.Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4