Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 30526 ggr
Ayla
11

träd som parasoll

Hej! Tänkte nu ta hjälp av er här inne till ett litet problem vi har.

Vi har en ganska liten trädgård (ca 80kvm) som vi har byggt om till uteterass. Vi har alltså lagt trä och sten i hela trädgården, sen byggt upp med spaljeer och blommor/växter.

Nu till problemet. Vi vill gärna ha ett träd i mitten av trädgården för att få lite skugga och en lite mysigare trädgård.

Helst vill vi ha ett träd som blir minst 2m högt och med en krona som ser ut som ett parasoll. Antingen om vi ska klippa kronan så att det blir den formen eller om det automatiskt växer så själv. Vi vill att kronan ska vara gles så att ljus kommer igenom ordentligt.

Vi har läst om rönn, lönn, björk, äpple, päron men vad vi behöver är om någon har erfarenhet utifrån ett sådant här träd…

hoppas ni kan hjälpa oss!

ps. går gärna in på min blogg och under trädgårdslänken så ser ni lite bilder från trädgården från tidigt i våras..ds.

http://aylastankar.blogspot.com

Bjornen
1

En förstsa tanke var förstå bollpil men den blir väldigt stor och får mycket tät krona. Äpple och päron är normalt alltför svagväxande för att kunna fungera. Björk blir väldigt högt, stort och mycket vattenkrävande. Lönn blir ett mycket stort träd med tiden. Björk och lönn är svåra att tukta utan att skada dem och man bör undvika beskärning annat än borttagande av kvistar nerifrån. Rönn är ett svagare träd som kan fungera bättre.Det finns många arter/sorter av rönn eller oxel som kan passa.

chikan
0

Ulmus glabra 'Horizontalis" - paraplyalm kanske? bild: http://www.esveld.nl/plantdias/89/89115.jpg

Eller Betula pendula 'Youngii' - (heter kanske hängbjörk på svenska?) bild: http://www.ucd.ie/plantmat/betpeyou.jpg Den bör man klippa grenarna något på för att dessa annars hänger ända ner till marken.

Bjornen
0

Betula pendula Youngii heter tårbjörk på svenska och Betula pendula Tristis är hängbjörk. Tårbjörken är svår att använda som paraply eftersom det krävs mycket beskärning som inte är lämpligt att göra med björk. Den hänger så pass så det krävs nog också rejäl uppbindning och då tycker jag att man misshandlar björken som också är ett dyrt träd. Då är paraplyalm bättre.

chikan
0

#3 Okej! Tack för ditt förtydligande.

Ayla
0

tack hittils för era förslag :) tittar runt för fullt på bilder på nätet på diverse olika förslag!

Paraplypalmen var ju hyfsat rätt form, dock lite tät för oss :) jag letar vidare och hoppas på fler förslag härifrån :)

AnnaO
2

Såg att du bor i Skåne och då skall du nog inte välja hängalmen. Den drabbas precis som andra almar av almsjuka och bör inte planteras i de områden där almsjukan finns.

Några andra tips på små hängade träd där de hängande grenarna kan klippas så att trädet får paraplyform är hängkaragan (Caragana arborescens 'Pendula'), hängfjäderkaragan (Caragana arborescens 'Walker'), hängdaggvide (Salix acutifolia 'Pendulifolia') och hängsälg (Salix caprea 'Kilmarnock').

AnnaO
11

Såg förresten ett snyggt paraplyklippt träd på bilden från Linnéträdgården som vann guld på Chelsea Flower Show. Fast jag vet inte vad det är. Bild från utställningsträdgården. Någon som vet vad det är?

Bjornen
0

Toppympade träd ympas oftast på 1,20 meters höjd eller lägre. Det kan visserligen finnas åtminstone sälg som är toppympade på högre höjder men det blir så vekt med högre stam så det håller inte.

chikan
0

Vad sägs om någon sorts japansk lönn? Exempelvis den här: http://www.gardensandplants.com/images/plants/Acer%20japonicum%20Aureum.jpg  Det är en Acer japonicum 'Aureum' (ibland kallas den Acer shirasawanum 'Aureum') De japanska lönnarna är väldigt vackra i både färger och uttryck. De är dessutom skira i bladverket som du efterfrågade.

magma
0

Varför inte ett svagväxande äppelträd? Det kan man ju beskära till en paraplyliknande form, blir inte tät på samma sätt som "lövprydnadsträd" och har vacker blomning… Och frukt, förstås:) Transparanche blanche, kanske?

Bjornen
0

Normala lågstammar av äpple blir för låga för att fungera utan då måste man använda högstamsträd och det finns nog sällan i handeln utan måste beställas och det blir ganska dyrt.

AnnaO
0

Äppelträd växer ju på höjden och kan väl stammas upp till den höjd man vill ha dem på?

SannaHolmgren
0

Jag är ibland hos en äldre dam som har en sibirisk ärtväxt uppstammad som ett parasoll på ca 140cm höjd. Busken kan bli 3 m har jag för mig, men den kanske behöver ett stöd?

SannaHolmgren
0

Kanske du kan bygga ett stöd i den formen du vill ha och låta något klättra upp och forma en krona. Det finns ju många snabbväxande.

Bjornen
1

Äppelträd av lågstamstyp har lågt grenfäste och får svaga grenar om de stammas upp för högt och dessutom är de mer långsamt växande. Med mycket noggrant utvalda träd kan det fungera även med äppelträd av lågstamstypen.

Flera högväxta buskar som syren, sibirisk ärtbuske, häggmispel kan stammas upp, oftast blir inte kronan så yvig som kanske vill..

magma
0

Inte vet jag om Transparanche Blanche-trädet jag har på tomten är av "lågstamstyp", det har stått där i… Ja, säkert 30 år, dvs 20 år (minst) innan vi flyttade ihop med det:) Men det är alldeles lagom stort för en mindre trädgård, kanske 3,5-4 meter högt? Av den höjden är stammen ca 160-180 cm hög, innan de första grenarna kommer och breder ut sig till en bred och ganska platt krona.

Ett annat tips: min svärfar svetsade för länge sedan ihop ett växtstöd av armeringsjärn, det såg ut ungefär som en svamp i formen. Dvs man kan plantera tex clematis inuti ställningens "fot" och sedan växer den uppåt till en "tratt" som öppnar sig. Svårt att förklara!! Ser verkligen ut som en två meter hög svamp med en stor "hatt" där clematis numera väller fram och blommar jättefint varje år.

AnnaO
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Läste just att de tjusiga uppstammde träden i Linnéträdgården på Chelsea flower show är just äppelträd. Häftiga men nog inte så lättskötta.