Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1540 ggr
Gentle
2007-05-28 02:07
0

Citron

För ca tre år sedan gjorde jag och barnen ,mest på skoj, planterade frön från en citron och det är i dag ett litet träd.Det skulle ha varit störe men jag har klipt ner det lite så att ska kunna stå i fönstret.Men min fråga är kan man göra nått specielt för att få det att blomma eller går det inte från en citron som man köper i afären ? läste nån stans att för att få frukt så måste det få en köldknäp +10 grader kan detta gälla gör att få det att blomma också ?

Christina
2007-05-30 12:01
0

Jag har läst att det tar minst sex år innan apelsin och citron blommar. Och för att få blomanlag att bildas ska man se till att trädet får en vinter: dvs 10-12 grader under några veckor och dessutom ljust under den tiden. Det är inte helt lätt att åstadkomma, om man inte har ett inglasat uterum eller balkong.

dette
2007-05-31 01:34
0

jag har ett citron träd som jag köpte förra året.. det blommade så fint med sina ca 150 blommor och jag fick stora fina citroner på den.. om du ska få blommor ska du tästa att ställa ut den på sommaren så att bina kommer åt den.. det finns speciel näring till sitrus träd okså.. du ka klippa trädet varje vår så blir det fint och kraftigt..